Az állami vasúttársaság majdnem 300 millió forintot követel, mert az ipari szerencsétlenség miatt kiömlő veszélyes anyag másfél kilométeren tönkretette az Ajka és Devecser közötti vasúti vonal vágányait. A bíróság úgynevezett közbenső ítéletet hozott: kimondta, hogy a katasztrófát a Mal Zrt. többször is elháríthatta volna. A döntés nem jogerős, a kártérítési összegről csak akkor tárgyalnak, ha egyik fél sem fellebbez ellene.
– A vörösiszap tárolása során a gáttest olyan iszonyú erővel nyomta meg az egyébként felpuhult talajt, amit az nem bírt el – fogalmazott Darákné Nagy Szilvia bírónő, hozzátéve: tehát igen, a fokozott veszéllyel járó tevékenység indította be azt a geotechnikai folyamatot, ami miatt a gátszakadás is bekövetkezett. A másik jelentős kérdés a perben, hogy elhárítható lett volna-e ez a gátszakadás – tette föl a kérdést a bírónő. „A lefolytatott szakértői bizonyítás során a bíróság azt állapította meg, igen, elhárítható lett volna. Több szakaszban is elhárítható lett volna” – hangsúlyozta.