Ruzicska Lajos műegyetemi tanár 1937-ben fogalmazta meg ezt a tervet, a Miniszterelnökség Budapestért felelős államtitkára szerint pedig ez aktuálisabb, mint valaha.
„Ez a terv azt eredményezné, hogy a Déli Pályaudvar a földfelszínen teljes egészében megszűnik, és a teljes Déli Pályaudvar területe fejlesztési területté válik. Itt a Déli Pályaudvaron van egy átmenő vasútállomás, tehát a Déli nem fejpályaudvar többé és két metrómegállóhoz is van mozgólépcsős kapcsolata, a Déli Pályaudvar megállóhoz és a Széll Kálmán térhez” – mondta Fürjes Balázs.
A kerület polgármestere úgy számol, hogy egy ilyen alagút legalább 300-400 milliárd forintba kerülne, így pedig sok más fontos dologra nem maradna forrás. Pokorni Zoltánnak is van elképzelése a terület hasznosításáról.
„Ha nem lenne nagyon határozott álláspont a dél-budai kórház elhelyezésére nézvést, akkor én azt szeretném egyébként a Déli Pályaudvar felett látni, mert azt gondolom, hogy Budának ez lett volna az ideális kórházi elhelyezkedés szempontjából, közlekedési szempontból – ott a metró, az autópálya” – fejtette ki a XII. kerület polgármestere.
Pokorni Zoltán szerint a legfontosabb, hogy bármennyi hely is szabadul fel a Déli-pályaudvar területéből, oda ne csak irodákat vagy bevásárlóközpontot építsenek, hanem egy élettel teli városrészt.
„Azt is mérlegelnünk kell, hogy tudunk-e olyan léptékben a vasútról gondolkodni, hogy akár többletforrásokat tudjunk bevonni, mert minden egy forint az egy máshonnan elvett egy forint” – mondta Vitézy Dávid.
A BKK volt vezérigazgatója szerint világos jelzést kaptak arra, hogy egy ilyen alagút megépítésére az egyébként Magyarország által lehívható uniós forrásokon felül olyan pénzt kaphatna az ország, amit közvetlenül az Európai Bizottság hagy jóvá.
„XXI. századi biztosítóberendezésekkel egy fejpályaudvar újjáépítése semmivel nem olcsóbb technológia, mint az alagútépítés. És ráadásul azt még felülépíteni kell, arra különböző hídszerkezetekkel parkot telepíteni kell, ugye ez volt az álom a Nyugatinál, a Délit adott esetben megszüntetni és kitelepíteni, és Kelenföldből egy a mainál sokkal nagyobb pályaudvart építeni, ezek az alagúttal összemérhető költségek” – tette hozzá Vitézy.
A Déli Pályaudvart naponta körülbelül 35 ezer használja, ez a fele a Nyugati forgalmának.