„A főváros közlekedésszervezési gyakorlata a gazdasági növekedés gátjává vált. A Budapest mobilitás terv egyoldalúan bünteti a gépjárműforgalmat, ezért arra kérjük a Fővárosi Önkormányzatot, hogy függessze fel” – hangzott el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett eseményen, amelynek előzménye, hogy szeptember 12-én a BKIK mellett a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi Iparkamara kiadott egy állásfoglalást annak érdekében, hogy érdemi párbeszéd alakuljon ki a fővárosi közlekedést irányítók és a gazdasági szereplők között. Ám az aláírók azóta sem kaptak választ felvetéseikre.
Példátlan összefogás
A Világgazdaság közlése szerint az állásfoglalás kiadását követően a csatlakozásáról értesítette a kezdeményezőket további hat szervezet, amelyekkel együtt az aláírók 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és a fővárosi agglomerációban. A következő szervezetek csatlakoztak:
- Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ)
- Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Budapest és Pest Vármegyei Regionális Szervezet (VOSZ)
- Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz)
- Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ),
- Magyar Mérnöki Kamara
- Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary)
Jelezték az érintett szervezetek, hogy hiába figyelmeztették a fővárost, amellett, hogy a gazdasági szereplők kéréseit nem teljesítették, és érdemi párbeszéd a problémakörök nagyobb részében nem jött létre, a főváros gyakorlata nem változott.
Folyamatosak a dugók, ellehetetlenült az áruszállítás, a munkahelyre történő utazás indokolatlanul hosszú időt vesz igénybe, ezáltal a szolgáltatások ára is emelkedni fog
– figyelmeztettek. Az aláírók szerint minden olyan stratégia, amely kizárólag a közösségi közlekedésre, a kerékpárosokra vagy csak a gépjárművel közlekedőkre optimalizál, szükségszerűen egyoldalú lesz. Hangsúlyozták, hogy kompromisszumos megoldásra lesz szükség, különben a kisvállalatok óriási bajba kerülnek, és még nagyobb számban fognak megszűnni.
Nem akadályozásra, hanem megoldásra van szükség
Nagy Elek, a BKIK elnöke szerint Budapest a nemzet fővárosa, ahol az elmúlt években 50 százalékkal nőtt a gépkocsik száma, amit nem lehet megakadályozni, inkább meg kell oldani.
Az elmondása szerint
az aláírók képviselik azokat a vállalkozásokat, amelyek idén összesen 271 milliárd forintot fizettek be Budapest kasszájába, ezért azt kérik, hogy az ő működésüket ne akadályozza a főváros, ugyanis ennek a város lakói fogják meginni a levét.
Nagy Elek hat pontban szólította fel a Fővárosi Önkormányzatot, hogy azonnali hatállyal:
- függessze fel a Budapest mobilitás terv 2030 gépjárműforgalmat egyoldalúan korlátozó módosításának véglegesítését,
- szüntesse meg az indokolatlan helyeken felfestett kerékpársávokat, a karókkal történő elválasztást pedig mindenütt szüntesse meg,
- tegye lehetővé a tisztán elektromos gépjárművek Lánchídon történő áthaladását,
- segítse elő a belváros elkerülhetőségét biztosító kerületközi közúti fejlesztések megvalósulását,
- támogassa az agglomerációs hivatásforgalomnak alternatívát nyújtó közlekedés fejlesztését,
- végezetül teremtsen diskurzust az érintett szereplők között.
Emellett az aláírók annak is szükségét látják, hogy hatástanulmányok készüljenek a főváros közlekedésfejlesztése terén, és smart javaslatokkal optimalizálják Budapest közlekedését.
Munkába járáshoz kell az autó
Tudomásul kell venni, hogy Budapesten mozgó gépkocsik 70 százaléka munkába járás miatt van igénybe véve, ezeknek a parkolását biztosítani kell – mondta az ÉVOSZ képviselője, aki szerint tudomásul kell venni azt is, hogy szükség van infrastrukturális beruházásokra, ezért azt tanácsolják, hogy a főváros keresse meg a kormányzattal való együttműködési lehetőségeket.