66 évnyi szolgálat után tavaly februárban leállt a magyar nemzeti légitársaság. A leállás közvetlen előzménye az volt, hogy az Európai Unió megállapította, a magyar kormány 2007 és 2010 között a Malév privatizációjával és a visszaállamosításával összefüggésben jogellenesen nyújtott 73 millió eurós állami támogatást a légitársaságnak. Az unió a szabálytalanul folyósított összeg visszafizetésére szólított fel.
A Nemzetgazdasági Minisztérium cáfol. Völner Pál szerint a kormány kiemelt célja, hogy létrehozzon egy budapesti székhelyű magyar légitársaságot, ám 30 milliárdos tőke csak akkor elég, ha egy nagy légitársasághoz csatlakozna az új társaság. Ilyen külföldi partner azonban még nem jelentkezett. „Furcsa, hogy pont az az MSZP ötletel, amely gyakorlatilag kilátástalan helyzetbe hozta a Malévet. Légitársaságot valóban lehetne 30 milliárdból indítani, kérdés, meddig repülne. A Malév 100 milliárdos adósságállománnyal fejezte be pályáját, ami egyrészt annak köszönhető, hogy az MSZP-kormány elhibázottan eladta a repülőteret, így a repülőtéri költségek fokozottan terhelték a társaságot. Volt egy elhibázott privatizációja a Malévnek, amiből sok-sok tízmilliárdos vesztesége származott. Új légitársaság esetén valószínűleg 30 milliárd nem lenne elég, hogy olyan optimális üzemméretet elérjen, ami miatt gazdaságosan üzemeltethető” – szögezte le Völner Pál államtitkár.
Az Országgyűlés kedden tárgyalja a Malév-vizsgálóbizottság jelentését. A 70 oldalas dokumentumban az áll, a 2002 és 2010 közötti előnytelen privatizáció, a csalárd módon megkötött finanszírozási szerződések és a három éven keresztül folytatott rablógazdálkodás pénzügyileg teljesen tönkretette a Malévot, önálló működését pedig gyakorlatilag ellehetetlenítette.