Huszonöt ország 250 delegáltja vett részt a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsának budapesti ülésén. A kétnapos tanácskozás végén együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója és Alekszander Misarin, az orosz vasút első elnökhelyettese. „Mindenképpen forgalomnövekedést várunk, viszont elhangzottak az itteni előadásból is, nyilatkozatainkból is az, hogy először befektetéseket kell végeznünk, infrastrukturális befektetéseket” – mondta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A külgazdasági államtitkár a záhonyi övezet fejlesztését és a Budapestet elkerülő vasúti pálya megépítését sorolta a legfontosabb beruházások közé. „Nagyon fontos, hogy növelni tudjuk aktivitásunkat a nemzetközi árufuvarozás területén. Éppen ezért szeretnénk jobban kihasználni a jelenleginél a transzszibériai vasútvonal lehetőségeit. Illetve a transzszibériai vasútvonal magyarországi leágazásaiban lévő lehetőségeket. Hogyha ebben a tekintetben szeretném röviden összefoglalni a kétségtelenül ambiciózus célkitűzésünket, akkor azt fogalmaznám meg, hogy az a célunk, hogy mi legyünk a kelet–nyugati irányú áruforgalom fő közép-európai tranzitországa” – mondta Szijjártó Péter.
Szijjártó Péter hozzátette, hogy 2013 első félévében 8 százalékkal nőtt a kereskedelmi forgalom Oroszország és Magyarország között. Magyarországon a tervek szerint a Kínából vagy Belső-Ázsiából induló és Nyugat-Európába, illetve a Balkánra tartó tehervonatok haladhatnának át. A Budapestet elkerülő vasúti pálya megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült, megépítéséhez a kormány befektetőtársakat keres.