„Nem egyetemi rangsorokat kell nyerni, nézze meg a német egyetemeknek a rangsorokban elfoglalt helyét, hanem versenyképességet kell nyerni.” – Német példával indokolta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, hogy miért támogatják a felsőoktatás átalakítását. Javaslataikat hét munkabizottságban dolgozták ki. A középfokú oktatás mintájára az egyetemeken és a főiskolákon is bevezetnék a gyakorlati képzést. Az MKIK támogatja a kancellári rendszer bevezetését is.
„A legnagyobb jelentősége ott van, hogy lényegesen világosabb felelősségi pályákat jelenít meg. Lényegesen világosabbá teszi a felelősséget. Eddig be lehetett bújni a szenátus mögé vagy lehetett olyan döntési mechanizmusokat alkalmazni, amelyben nem volt világos, hogy ki a felelős a döntéséért. Most ez, a reményeink szerint, a helyére kerül ezzel az intézménnyel” – mondta Parragh László.
A kancellár az állami egyetemek működtetéséért felel majd, ő lesz az intézmény gazdasági vezetője. A szakmai-tudományos munkáért továbbra is a rektor felel, akit a kancellár menedzserként támogat – ezt már a felsőoktatási államtitkár mondta. Palkovics László megjegyezte: a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézeteiben is kettős az irányítás.
„Nem lehet általánosítani a kancellár munkaköri leírását, ugyanis vannak kettőmilliárd forintos kis intézmények és vannak a Szegedi Egyetemnek megfelelő, 72 milliárd forintos költségvetéssel rendelkező intézmények. Nyilvánvalóan az intézmények különböző típusa, különböző típusú kancellárt igényel, ilyen értelemben különböző típusú előélettel, szakmai tapasztalattal rendelkező kancellárok fognak remélhetően jelentkezni. Mindenképpen, ilyen típusú kancellárt fogunk az adott intézményhez megbízni” – emelte ki az Emmi felsőoktatási államtitkára.
A Rektori Konferencia tiszteletbeli elnöke emlékeztetett: a közelmúltban módosított felsőoktatási törvény nem részletezi a rektor és a kancellár közötti munkamegosztást. „A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara véleményével egyezően, a Magyar Rektori Konferencia is azt vallja, hogy a vállalatvezetésben a kettős irányítás és a kettős vezetés nem feltétlenül célravezető, ezzel együtt várjuk a rendszer valóságát, várjuk a kancellárokat” – fogalmazott a tiszteletbeli elnök.
Mezey Barna hozzátette: a duális képzés bevezetésének szerintük a műszaki főiskolákon lenne értelme, a jogász- vagy a tanárképzésben nem megoldható. A duális képzés részleteit a következő hónapokban dolgozzák ki, a felsőoktatás átalakításának stratégiájáról az év végén tárgyalhat a kormány.