A tragédiát megelőző másodpercekben a 33 dél-koreai turistát szállító sétahajónak hátulról nekiütközött egy 135 méter hosszú szállodahajó a Margit hídnál, s felborította, majd maga alá gyűrte a mindössze 27 méteres Hableányt.
Heten a csodával határos módon túlélték, heten biztosan meghaltak, 21 ember pedig eltűnt az erős sodrású, 12 fokos vízben.
A túlélők horrorisztikus élményekről számoltak be a Chosun koreai lapnak.
– Egy hatalmas hajót láttam közeledni, de meg sem fordult a fejemben, hogy nekünk jön. Az ütközés után a hajónk pillanatok alatt elsüllyedt. Aki a fedélzeten volt, rögtön a vízbe zuhant, aki a kabinban, az már nem jutott ki – mondta egyikük.
Egy másik utas csak azért menekült meg, mert épp egy mentőöv mellett állt, és bele tudott kapaszkodni. A vízben az emberek fejét lehetett látni fel-felbukkanni, a sodrás pedig olyan erős volt, hogy a mentőegységek nem tudtak a közelükbe jutni.
Egy 60 éves férfi úszni kezdett, őt egy hajó legénysége húzta ki a vízből. Ő azt mondta, a mentés kaotikus volt, és csak azokon tudtak segíteni, akik a mentőövekbe kapaszkodtak.
Két német turista, Leander Buchenau (17) és Laura Bohne (18) fültanúja volt a tragédiának.
Sétáltunk, hallottuk a sikolyokat, a segélykiállításokat, amiket a vihar zaja sem tudott elnyomni. Aztán hirtelen csend lett.
A fiatalok másnap visszatértek a borzalmak helyszínére, s virágot vittek a rakpartra.
Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának elnöke elmondta: elképesztő pusztítást végzett az ütközés. A szakember egy testet húzott ki a vízből.
Egy másik hajó kapitánya, Raub Emőke is épp egy dél-koreai turistacsoportot vitt a fedélzeten. A rádión vette a vészjelzést, így segíteni indult. Két embert tudott kimenteni a vízből.
– Kiabálást hallottam, nem gondolkodtam, csak csináltam, amit kell – mondta el az Origónak. A sodrás miatt nem tudták a fedélzetre húzni a két túlélőt, csak a kezüknél fogva tartották őket, amíg meg nem érkezett értük a motorcsónak.
Az egész világon szörnyülködve nézik a katasztrófáról készült térfigyelő kamerás felvételeket, amelyeken az látható, hogy a Viking Sigyn utoléri a Hableányt, elkezdi maga előtt tolni, majd az oldalára borítja.
Rejtély, hogyan kerülhetett ilyen közel egymáshoz a két hajó. Hirtelen kikanyarodott volna a Hableány az óriás hotelhajó elé, amely már nem tudott kitérni előle? Vagy a svájci monstrum kapitánya nem vette észre a hozzá képest apró vízi járművet, amikor pedig ráeszmélhetett, hogy hatalmas a baj, már nem tudott korrigálni? A vízen ugyanis egy ekkora monstrum nehezen tud irányt és sebességet változtatni.
Rengeteg a megválaszolatlan kérdés. Az igazságot csak a nyomozás derítheti ki. Egy biztos: a Hableányt az ország egyik legtapasztaltabb kapitánya vezette. Ezt erősítette meg László kollégája, Levente is.
Mindkettejüket jól ismertem, már évek óta hajóztunk együtt. Számtalan rendezvényt bonyolítottunk le együtt a srácokkal. Lelkiismeretesen végezték a munkájukat, segítőkészek voltak. Tegnapelőtt még én voltam szolgálatban ugyanezen a fedélzeten. Akkor még minden rendben volt. Nagyon sajnálom a srácok családját, jó embereket vesztettünk el. A flottából is hiányozni fognak
– emlékezett barátaira Levente.
A Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. szóvivője, Tóth Mihály is csak jót tud mondani a hajó legénységéről.
Példásan végezték munkájukat. Tapasztalatukat és felkészültségüket ismerve nem értjük a történteket. Ismerjük a Duna sodrását, kedd este óta nem tudunk a munkatársainkról, ezért nem vagyunk túlzottan optimisták
– mondta megrendülten.
A Hableány és más sétahajók százezrével viszik a turistákat Budapest belvárosában. A szerda esti járat is egy rutinútnak indult. 2003 óta naponta sokan csodálták meg a fedélzetről Budapestet. Köztük az a 33 dél-koreai turista, akik közül biztosan csak heten élték túl a kirándulást.
Ők nagy valószínűséggel a fedélzeten tartózkodtak az ütközés pillanatában, így miután beestek a dermesztően hideg vízbe, volt esélyük kiúszni a partra.
Akiket a fedélközben ért a baleset, azok azonnal megfulladhattak a felborult hajóba beömlő víztől.
Volt köztük egy hatéves kislány is, aki a nagyszüleivel és az édesanyjával érkezett Budapestre egy szervezett úttal. Őket nem találták meg.
Mint ahogy azt a 31 éves nőt sem, aki a bátyjával fizetett be a közép-európai vakációra. Harmadik testvérük a hankookilbo koreai híroldalnak mesélte el, hogy öccse felmondott a munkahelyén, és ki akarta pihenni az előző évek hajtását. Sikerült olcsón megcsípnie egy last minute utat. Ennek egyik állomása lett a végzetes hajókirándulás, amit csak a lánytestvér élt túl.
Szelle Szilárd előadóművész szemtanúja volt, amint megpróbálták újraéleszteni a hajó egyik utasát.
Fél órát küzdöttek az életéért, de aztán letakarták egy fekete zsákkal
– osztotta meg a szívszorító látványt az énekes.
Dél-Koreában is mindenkit sokkolt a tragédia híre. A szöuli külügyminiszter, Kang Kjung Vha (64) Budapestre érkezett, hogy személyesen irányítsa a vele utazó dél-koreai küldöttség munkáját, a halottak hazaszállítását.
Alapos vizsgálatot ígér Tarlós
Meg kell vizsgálni, jó helyen vannak-e a szállodahajók a belvárosban – mondta az Indexnek Tarlós István. A főpolgármester szerint üzleti szempontból biztosan kedvező frekventált helyeken horgonyozni, de elképzelhető, hogy biztonsági szempontokból érdemes lenne ezeket a kikötőket máshova helyezni.
Közben a BKV vezérigazgatója elrendelte a közlekedési társaság kishajóinak műszaki felülvizsgálatát, elsősorban azokét, amelyeket a BKV bérbe szokott adni magánvállalkozóknak.