Csaknem nyolcvanmillió forintért ad közösségi média-marketinggel kapcsolatos tanácsokat az európai parlamenti kampány idején két cég a Gyurcsány-párt frakciójának.
Az első szerződést még tavaly decemberben írták alá az SGP Analytics Kft.-vel 27 millió 813 ezer forint értékben, amit idén februárban – ugyanakkor, amikor a Big Data Analytics Kft.-vel megkötötték a második szerződést – több mint tízmillió forinttal megemeltek.
A két cég így fillérre pontosan azonos összeget, egyenként 38 552 992 forintot, azaz mindösszesen 77 105 984 forintot kereshet azon, hogy június 30-ig segítik a Demokratikus Koalíció facebookozását. Mindezt természetesen közpénzből, a DK parlamenti képviselőcsoportjának költségvetéséből finanszírozzák.
Az SGP Analytics Kft. egyszemélyes társaság, amely 2017 nyarán alakult, és a magyar offshore faluként elhíresült Újlengyelben jegyezték be, egy olyan cím alá, amely – papíron legalábbis – csaknem egy tucat cég székhelyeként szolgál.
A Gyurcsányékat támogató vállalkozás tulajdonosa és ügyvezetője, Suga Gábor Patrik több lábon áll. Egy webshopban például „virágmacikat” és búrába zárt örökrózsákat árul, de felerészben tulajdonosa egy üzletviteli tanácsadással foglalkozó kft.-nek is.
Az SGP Analytics rövid pályafutása alatt már elszenvedett egy NAV-végrehajtást, a 2017-es adózott eredménye pedig mínusz 1,73 millió forint volt, a valamivel több mint nyolcmilliós nettó árbevétel ellenére.
Arra a kérdésre, hogy egy ilyen jelentéktelen kis cég miként jutott el oda, hogy az országgyűlési frakcióknak biztosított költségtérítési keret terhére egy közel negyvenmilliós szerződést köthet, arra Suga üzlettársa jelentheti a választ.
Mint említettük ugyanis, a fiatal vállalkozó érdekelt egy üzletviteli tanácsadással foglalkozó, szintén újlengyeli kft.-ben, amelyet bizonyos Sipos Dáviddal tulajdonol közösen. Sipos édesanyját Ficsor Ilonának hívják, s rokona Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnökének, Ficsor Ádámnak.
De az SGP Analyticsszel kötött szerződés azért is figyelemre méltó, mert a teljesítését, vagyis azt, hogy az adófizetők pénzét mire költi valójában a Gyurcsány-párt, gyakorlatilag ellenőrizhetetlenné tették, amikor kikötötték, hogy a megbízott „tevékenységét jellemzően szóbeli tanácsadás formájában végzi”.
Ezek szerint – bármennyire is képtelenségnek tűnik – Suga Gábor Patrik túlnyomórészt szóban elemzi a DK közösségi oldalainak forgalmát, szóban alakítja ki a párt social media stratégiáját, és szóban kezeli a hirdetéseiket, illetve optimalizálja azok elérését.
A Big Data Kft. ugyanakkor Gyurcsány Ferenc régi barátjáé és tanácsadójáé, Dessewffy Tiboré. A cég névváltozással a Demos Magyarország Kft.-ből jött létre, s a kevés interneten fellelhető adat alapján az egyik szakterülete a „digitális lábnyomok elemzése”, voltaképpen a felhasználói profilalkotás, ami a brexit és a Cambridge Analytica-botrány óta meglehetősen kétes hírű, de bizonyítottan hatásos eszköze az online és a politikai marketingnek.
Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a kft. vezetésének hivatalosan nem tagja, de egy 2016-os konferencia meghívója szerint mégiscsak valamilyen érdekeltséggel bír a társaságban a fentebb már említett Ficsor Ádám.
Így a DK-s szerződésekben nem csak az különös, hogy párhuzamosan két közösségi médiával foglalkozó céget alkalmaznak egy időben, az európai parlamenti kampány idején közpénzből, hanem az is, hogy mindkét vállalkozás közvetve Gyurcsány volt kabinetvezetőjéhez és a Bajnai-kormány titokminiszteréhez köthető.
A szerződésekkel kapcsolatban kérdéseket intéztünk a párthoz, de megkeresésünkre nem válaszoltak.