Több botrányos esetet okoztak az elmúlt időszakban a fapados légitársaságok. A fogyasztóvédelmi hatóság szerepét ellátó fővárosi kormányhivatal a Wizz Air és a Ryanair ellen is eljárást indított. Az ír légitársaság pilótái sztrájkja miatt is bajban van.
„Amíg józan ésszal tudunk tárgyalni, addig mindig van esély a megegyezésre. De ha az emberek azért sztrájkolnak, hogy ne kelljen dolgozni, akkor sztrájkolhatnak, amíg elvisszük a munkahelyeket meg a repülőgépeket máshova” – jelentette ki a Ryanair elnöke, Michael O’Leary.
A Ryanair dublini bázisát apránként Lengyelországba helyezi át. Ettől persze az utasoknak nem lesz jobb, akiknek a száma egyébként nem csökken, a botrányok nem hagytak nyomot a fapadosok forgalmán.
„Nem tapasztaltunk változást egyelőre abban, hogy kevésbé keresnék a fapados légitársaságoknak a járatait, mint a normál légitársaságok járatait” – számolt be például a Cartour referatúra vezetője, Puskás Péter.
A magyarok ugyanis továbbra is árérzékenyek, csak az olcsóbb járatokat tudják megfizetni. A legbiztosabb továbbra is utazási irodán keresztül foglalni.
„Az irodáknak vannak vagyoni biztosítékaik, ezek biztosítják minden jogukat az utasoknak, hogyha valami nem úgy van, van a légitársaságoknál, vagy a szállásoknál, a jogaikat tudják érvényesíteni gyakorlatilag, míg a fapados légitársaságok nagyon sok esetben próbálnak elkerülni olyan lehetőségeket, hogy az utasok el tudják őket érni” – mondta Puskás.
A Hír TV által megkérdezett fogyasztóvédő ugyanakkor azt javasolja, hogy a pórul járt utas semmiképpen se adja fel.
„Nagyon nem tudatosak a magyar utasok, nem tudják, milyen jogaik vannak, milyen összegű kártérítés jár a számukra, teljesen minden, hogy járatkésésről, járattörlésről vagy poggyásszal kapcsolatos panaszról van szó. Az első és legfontosabb dolog, amit meg kell tenniük, hogy írásban jelezni kell a légitársaság felé, mert sokan idáig sem jutnak el. Tehát utóbb mindenképpen valahogy bizonyítani kell, hogy itt valami probléma volt. Ha ezen túl vannak, szinte kivétel nélkül egy olyan válasz e-mailt kapnak, hogy nem jogos az ő igényük, nem jár nekik semmi, nem szabad annyiban hagyni, akár további e-maileket kell írni a légitársaságok felé. Ha nem jutnak előrébb, akkor békéltető testülethez lehet fordulni” – hívta fel a figyelmet Kispál Edit.
Az utasok a Montreali egyezményre és Európai Uniós rendeletekre is hivatkozhatnak kárigényük bejelentésekor.
Nem ez az első eljárás
Nem először indít fogyasztóvédelmi eljárást a diszkont légitársaságok ellen a Fővárosi Kormányhivatal. Az elmúlt hét hónapban csaknem 200 esetben merült fel a gyanú, hogy valamelyik cég nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit. György István kormánymegbízott a Hír TV Magyarország élőben című műsorában elmondta: jelenleg a Ryanair és a Wizzair ellen folyik vizsgálat, és pénzbírságra számíthat az a légitársaság, amelyről bebizonyosodik, hogy hibázott.
„Megkerestük mind a két légitársaságot. Az egyik társaság 8 napos türelmi időt kért a válasz megadására, a másik légitársaság nem válaszolt a kormányhivatalnak. Ebben az esetben 1 millió forint eljárási bírsággal tudjuk sújtani őket. Ez két esetben valószínűsíthető. Az egyik légitársaságnál az is kiderült, hogy a panaszkezelő rendszerük sem működött, tehát az utasok nem tudtak panaszt tenni ebben az esetben” – fogalmazott György István.
A teljes beszélgetés: