„15-20 mozdulattal elvágja a katalizátor egyik oldalánál, majd elvágja másik oldalánál a csövet, leemeli és már megy is vele tovább” – magyarázta a Hír TV-nek Ádok Lajos szegedi autószerelő. Néhány perc alatt el lehet távolítani a katalizátort megfelelő szerszámmal. Általában elég, ha befekszik az autó alá a tolvaj, ha szűk a hely, akkor emelőt is kell használnia.
A katalizátorokat magas nemesfémtartalma miatt lopják. „Külön feldolgozó iparág alakult ki rá, hogy ezeket a katalizátorokat feldarabolják, és a benne található mindenféle nemesfémet, ritkafémet, irídiumot, platinát és erősen oxidáló fémeket különböző módszerekkel kijuttatják külföldre” – magyarázta Dudás Zoltán sándorfalvai autószerelő.
A platinázók eddig a dízelmotoros kisteherautókról szedték le a katalizátort, mert azokban több nemesfém van. Az utóbbi időben azonban már a személygépkocsikról is lopnak. Az egyik szegedi autószerelő műhelybe 10-15 autót hoztak be az elmúlt napokban.
„Ezeket a lopásokat hullámszerűen csinálják, meglepik a várost, megcsinálják a balhét, és utána eltűnnek egy időre – mondta Ádok Lajos. – A rendőrség próbál valamit tenni, akkor lenyugszanak, majd utána újra egy-két hónap múlva fellendül ez a dolog” – tette hozzá a szerelő.
A lopott katalizátor 30-40 ezer forintot ér, de az autótulajdonosoknak gépjárműtípustól függően akár 1,5 milliós kárt is okozhatnak. A rendőrség a nyomozásokra hivatkozva nem nyilatkozott, csak annyit mondtak, több esetet is vizsgálnak.