A tárcavezető ismertette, hogy egy felhasználóbarát szolgáltatást indítanak, ami könnyebb, hatékonyabb és gyorsabb ügyintézést tesz lehetővé. Az alkalmazás – ami a DÁP névre fog hallgatni – saját adatokat gyűjt és hitelesít.
Közölte, hogy 2026-tól – amikor teljes körűvé válik az alkalmazás – már nem lesz szükség arra, hogy az állampolgárok maguknál tartsák a személyi okmányaikat. Továbbá előírják a bankoknak, biztosítóknak, telekommunikációs cégeknek, hogy tegyék lehetővé a DÁP-alapú ügyintézést.
A DÁP-törvény mindenki számára digitális azonosítót biztosít, amihez alaptörvény-módosításra lesz szükség; ez a jövő héten kerül az Országgyűlés elé
– hangsúlyozta Rogán Antal. Az új rendszerben kétféle ügyintézési típus lesz: az életesemény alapú, valamint az e-papír. Az életesemény alapú ügyintézésnél a leggyakoribb ügyek a születéssel és az autóátírással függnek össze, így ezt a kettőt a tervek szerint már 2025-ben elérhetővé teszik.
A miniszter elmondta, hogy az állam csak azokat az adatokat tudhatja meg az állampolgárokról, amikhez eddig is hozzáférhetett.
Leszögezte, hogy a digitális ügyintézés beindítása költségcsökkenéssel, valamint hatékonyságnövekedéssel jár.
Könnyebbé válik az állampolgárok élete, nem kell az egyes ügyeket észben tartani, az állam proaktív módon lép fel, jelzi, ha lejár egy-egy igazolvány vagy határidő. Nem kell többet papírokat szkennelni, e-mailen vagy messengeren küldeni, minden hivatalos dokumentum elérhető és megosztható lesz az alkalmazással. Egy gombnyomással lehet majd fizetést rendezni, az állam felé például az illetékeknél, vagy az adatokat megadhatók lesznek a hitelkérelemhez és egy mozdulattal bármilyen dokumentumot hitelesíteni lehet, időbélyegzővel együtt
- sorolta.
Borítókép: Shutterstock