Megszokott látvány Budapest belvárosában: egyes biciklisek a forgalmas, több sávos úton sisak és egyéb védőfelszerelés nélkül tekernek. 2011-ben 3500 kerékpárbaleset történt a Statisztikai Hivatal adatai szerint.
„A balesetek 100 százaléka abból származik, hogy a járművek közötti sebességkülönbség, a járművek közötti látási lehetőség az rossz”. Néhány éve kockázatosabb volt biciklizni – mondja a Magyar Kerékpárosklub elnöke.
– Őrületes mennyiségű ember használja a biciklit most már hétköznap is, meg már hétvégén is turizmusra – mondta László János. – Sok infrastruktúra épül, (…) egyre több lépés történik abba az irányba, hogy a kerékpár integrálódjék a közlekedésbe” – tette hozzá a Magyar Kerékpárosklub elnöke.
A közösségi kerékpárt, magyarul a bérbiciklit a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes törvényben minősítettné közúti járművé. Budapest egyelőre nincs közösségi biciklihálózat, a tervek szerint 2014-re építik ki. 75 helyen pattanhat majd nyeregbe a fővárosiak, az ingázók vagy a turisták.
– Ezt a kerékpárt igénybe lehet venni 30 perces közlekedésre ingyenesen, és ezt követően egy következő dokkoló állomáson vagy leadja a használója a kerékpárt, vagy pedig, ha továbbközlekedik vele, akkor már díjat kell fizetni. Úgy tervezzük, hogy a második, harmadik óra után már ne érje meg ezzel a kerékpárral közlekedni – mondta György István.
Tavasztól őszig 4 és fél millióan bicikliznek rendszeresen, vagy viszonylag rendszeresen Magyarországon egy felmérés szerint. Ők kéthetente legalább egyszer kerékpároznak.
– Úgy gondoltuk, mindenképp érdemes egy olyan kis biztosítási csomaggal előállni, ami napi körülbelül negyven-ötven forintért nyújt segítséget olyan esetben, ami a leggyakrabban előforduló baleset vagy sérülés kerékpárosoknál. Például egy csonttörésre 50 ezer forintot fizetünk, kórházi napi térítésre napi 6000 forintot, vagy egy műtétnél akár 400 ezer forintot is kifizetünk az eset súlyosságától függően – tájékoztatott korábban Schaub Erika személybiztosítási igazgató.
A budapesti közösségi biciklihálózat kiépítése több mint egymilliárd forintba kerül, a költségek nagyobb részét uniós forrásból fedezik.