Január elsejétől inflációarányos emelés lesz. 2013 óta ilyen emelés nem volt, tehát ez azt jelenti, hogy mintegy 5,8% inflációarányos emelés lesz az e-útdíj tekintetében, amit a fuvarozók fizetnek
– jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter.
Még augusztus végén jelentette be a Kancelláriaminiszter, hogy 2019 elejétől nőnek az útdíjak. Gulyás Gergely ugyanakkor arról nem beszélt, hogy nem ugyanolyan mértékben emelkednek a díjtételek. Bár az útdíj valóban az inflációval közel megegyező mértékben nő majd január elsejétől, nem csak ez befolyásolja majd a fuvarozás költségeit. A szakma szerint a környezetvédelmi díjeltérítés módosítása aránytalan dráguláshoz vezet.
Az EURO 3-as, EURO 4-es járművek esetében ezek a durván 12-18 éves életkorú járművek ez a díjemelés összességében már 32 százalékos, míg a legkorszerűbb járművek esetében, tehát, amik 10 évnél fiatalabb járművek ezeknél a járműveknél is 12,5 százalékos díjemelés történik. A kormányzati döntést több szervezet élesen bírálta. Közleményükben arról írnak:
Javasolták a jogsértő külföldi fuvarozókra kirótt bírságok hatékonyabb behajtását is, amely nem csak költségvetési és piacvédelmi szempontból fontos, de morálisan is pozitívan hatna a hazai fuvarozókra
.
Az útdíjemelésből származó plusz költséget egyébként át fogják hárítani a fuvarozó cégek, mondta el a HírTv-nek a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Karmos Gábor szerint azonban nem csak ez vezet majd a fuvarozás drasztikus drágulásához.
Ugyanígy be kell építeniük a tarifáikba a kötelező felelősségbiztosítási díjak emelkedését, be kell építeniük a munkabéreknek a növekedését, be kell építeniük azt, hogy a jövedéki adó visszatérítés a gázolaj esetében a felére csökken jövő évtől. tehát nagyon sok olyan költségtltelünk van, ami költség növekedést okoz. Ez száazlékosan egy kétszámjegyű költségnövekedés. Tehát arra kell számítani, hogy a fuvardíjak jövő január elsejétől több, mint 10 százalékkal fognak növekedni
– mondta Karmos Gábor az MKFE főtitkára.
A fuvarozók szerint a drágulás leginkább azokat a termékcsoportokat érinti majd, amelyek alapvetően olcsók ugyan, de nagy térfogatúak. Ilyenek az építőipari anyagok, illetve az alapvető élelmiszerek is.