A szaktárca szerint nem kell attól tartani, hogy az átmenő forgalom megnő Budapesten, a főváros környéki településeken és a vidéki nagyvárosokban azzal, hogy az elkerülő utak egy részéért a jövőben fizetni kell. Az érintett budapesti kerületi polgármesterek továbbra is elutasítják az M0-s körgyűrű és az autópályák fővárosi bevezető szakaszainak fizetőssé tételét. Bővebben >>>
Az évi ötezer forintos megyei matricák bevezetését jónak tartják.
A Hír Televízió információi szerint puhul a javaslat, nemcsak a Megyeri híd maradhat ingyenes, hanem a hídtól egészen az M3-as autópálya-csomópontig kiterjesztenék a díjmentes szakaszt.
Nem ezzel a céllal épült
„Azt állítom magam is mint közlekedésmérnök, hogy egy városi elkerülő szakasz azért épült meg, hogy a városból kivonzza a forgalmat, hogy azon kerüljék el a várost. Ezeknek a városi elkerülő szakaszoknak – legyen akár az M0-s vagy bármelyik más vidéki várost elkerülő szakasz – az a lényegük és értelmük, hogy a város működését segítsék és nem az, hogy azt a fizetős gyorsforgalmi úthálózat részének tekintsük” – mondta el a Hír Televíziónak Wintermantel Zsolt, Újpest fideszes polgármestere.
A kerületi polgármesterek délután Tarlós István főpolgármesterrel egyeztettek az útdíjrendszer tervezett átalakításairól. A főpolgármester és a fideszes kerületi polgármesterek többsége egyéves próbaidőt kér az új útdíjrendszer bevezetésénél a kormánytól. Tarlós István délutáni egyeztetésük után azt mondta, az egyéves próbaidőszak alatt a kormánnyal együtt mérnék a forgalmat az utakon, és vizsgálnák az útdíj hatásait. A főpolgármester megerősítette, hogy a javaslatból kivették a Megyeri hidat a fizetős szakaszok közül, így továbbra is ingyenesen lehet majd használni.
Megszavazva |
Fidesz–KDNP–MSZP–Jobbik–LMP-nagykoalíció egy képviselői kiváltságért. Ellenzéki szavazatokkal döntött az Országgyűlés annak a törvénymódosításnak a sürgős tárgyalásáról, amely szerint az országgyűlési képviselők az adófizetők kontójára használhatnák a sztrádákat és a fizetőssé váló M0-st is. |
„Azt javasoljuk a kormánytól, hogy legyen egy egyéves bevezetési időszak. Egy év után – miközben mérjük a legkülönbözőbb útvonalakon a mértékadó óraforgalmakat – vonjuk le közösen a következtetéseket, hogy a jelenlegi rendszer bevezetése inkább pozitívnak minősül vagy kevésbé pozitívnak. Egy év múlva a fővárossal együtt a kormány tekintse át az útdíjbevezetés tapasztalatait, és vegye újra figyelembe és tekintetbe, hogy van-e teendő ezzel kapcsolatban vagy nincsen” – fogalmazott Budapest főpolgármestere.
Ellenérzések
„A javaslatot a kormánynak kell megtenni. Ezen mindenképpen változtatni kell, amit itt felkínáltak nekünk” – mondta Ughy Attila, a XVIII. kerület kormánypárti polgármestere.
Karácsony Gergely, zugló pm-es polgármestere pedig úgy fogalmazott, „az lenne az egyedüli lehetséges megoldás, ha elkérnénk 400 forintot a mellékutakon való behajtásért, nyilván ezt nem de ebben az irányban kellene gondolkodni, a dugótényező éppen arról szól, hogy hogyan fognák meg az autóforgalmat valahol a város határán. Ehhez képest most nem megfogjuk, hanem beleszuszakoljuk olyan utcákba, ahol többet ártanak”.
Mikor és hol? Még nem tudni
Évek óta foglalkozik a kormány az útdíjrendszer megváltoztatásával – közölte korábban a kormányszóvivő. Kurucz Éva sajtótájékoztatóján azt mondta, az új rendszerről hatástanulmányok is készültek, amelyeket elérhetővé tesznek majd. Arra azonban nem tért ki, hogy mikor és hol. A kormányszóvivő kifejtette, a megyei matricarendszer bevezetésének nem a budapesti agglomeráció megadóztatása a célja, hanem a közlekedők helyzetének javítása. „Egyeztettek például a fuvarozókkal, ma az önkormányzatok képviselőivel fognak egyeztetni, tehát folyamatos egyeztetések zajlanak, és természetesen a kormány a szerdai ülésén is fog foglalkozni ezzel a kérdéssel” – mondta Kurucz Éva.