Több mint 20 év óta újra hazai gyártású tűzoltóautó készült. A prototípust a belügyminiszter és a katasztrófavédelem országos főigazgatójának jelenlétében mutatták be. A jármű a Belügyminisztérium egyik cége és a Rába együttműködésében készült el. Az alváz kialakításában a Renault is közreműködött.
„Bízom benne, hogy ez az együttműködés lehetővé teszi azt, hogy a lehető legkiválóbb minőségű gépkocsikkal jelenjenek meg a tűzoltóink a katasztrófa helyszínein, a tűzoltásnál, és elősegíti azt is egyben, hogy több munkahely legyen Magyarországon, és ez a több munkahely eredményesebb munkához vezessen” – fogalmazott a bemutatón a belügyminiszter.
Pintér Sándor megjegyezte: a 2010-es kormányváltáskor volt 34 éves jármű is a tűzoltóság flottájában. A Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára szerint az új tűzoltóautó is bizonyítja, hogy a magyar ipar világszínvonalú járművek gyártására képes. „Azt látjuk, hogy a magyar gazdaság versenyképes. Versenyképes az együttműködésben is, hiszen ezek az eszközök nagy nemzetközi cégek együttműködésében készültek el” – fogalmazott Szatmáry Kristóf.
A gyártásban 43 cég vesz részt beszállítóként. A prototípust több tűzoltólaktanyában tesztelik a sorozatgyártás előtt. „A csapatpróba haladéktalanul megkezdődik, a sorozatgyártás pedig 2015 második negyedévében. Úgy tervezzük, hogy egy év alatt ötven új járművet tudunk gyártani” – fogalmazott Bakondi György.
A jármű ára egyelőre nem ismert. „Azt nem tudom még megmondani, hogy mi lesz a végső ára, mert hiszen most kerül csapatpróbára, és ott dől el, hogy minden egyes tartóeleme is jó, beválik-e a gyakorlatban. Az előzetes árkalkulációk azt mutatják, hogy jóval olcsóbban tudjuk előállítani, mint az elmúlt 15 évben beszerzett közbeszerzési áraknál elérhető volt” – mondta az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője.
A magyar tűzoltó-gépjárműgyártás évszázados múltra tekint vissza. Az első autót Győrött készítették 1920-ban.