Újabb dátumot jelölt meg a BKV a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek az M3-as vonal középső alagúti szakaszát érintő munkavégzés megkezdésére – erről Bíró Endre, a BKV igazgatósági tagja, a Metróért Egyesület elnöke beszélt a Világgazdaságnak.
A pontos határidőt üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, de azt elmondta, hogy az adott napig a vállalkozónak át kell vennie a munkaterületet, előzetesen pedig ismertetnie kell az ütemezési terveket. A lap úgy tudja, hogy a szóban forgó dátum 2021-re esik. Bíró Endre úgy fogalmazott: nagyon halvány esély van arra, hogy a Swietelsky Vasúttechnika megkezdje a kivitelezést.
A 3-as metró belvárosi szakaszát november 7-én zárták le, azóta busszal pótolják a szerelvényeket. Hét állomás felújítását az osztrák építőipari multi egy másik leánya, a Swietelsky Építő Kft. megkezdte, az alagúti feladatokat végző Swietelsky Vasúttechnika azonban nem állt munkába.
A kezdést a 18 milliárd forintos többletigényének kifizetéséhez kötötte, de ebből a BKV csak mintegy 8 milliárdot ismer el. A felek a vitát február óta tárgyalással próbálták rendezni, de nem tudtak megállapodni a végső dátumként megjelölt november 9-ig sem.
Ezért a BKV berekesztette a tárgyalást, de az érintett szerződést nem mondta fel. Bíró Endre szerint a fővárosi tömegközlekedési vállalat külső jogászok szakvéleményét is kikérte az ügyben.
Eszerint a vállalkozói követelés benyújtása szerződésmódosítási kísérletként értelmezhető, amely bár meghiúsult, az eredeti, még 2017 szeptemberében kötött megállapodás továbbra is érvényben maradt. Ha a Swietelsky Vasúttechnika a megadott napig sem kezd el dolgozni, azzal megszegi a szerződést, a BKV pedig új közbeszerzést írhat ki a feladatra. Más kérdés, hogy ez a szcenárió további csúszást okozhat a már eleve időzavarral küzdő, 2022 végi átadással tervezett projektben.
A BKV a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott, hogy prioritásként kezeli a 3-as metró határidőre történő felújítását, és ennek megfelelően hozza meg döntéseit.
November 9-e óta a felek levélben győzködik egymást a folytatásról. Ám a parttalan alkudozás már nemcsak a 3-as metró alagútjának felújítását érinti, hanem azzal is fenyeget, hogy ellehetetlenül a Swietelsky Építő munkavégzése is, vagyis az állomások felújítása is bajba kerülhet. Bíró Endre megerősítette, hogy mivel az alagúti és az állomási kivitelezés egymásra épül, az alagúti munka elakadása valóban akadályozza a Swietelsky Építőt.
„Pillanatnyilag nincs ilyen helyzet, de a kockázat később felmerül”
– mondta. Megkeresésükre a Swietelsky Építő későbbre ígért választ. Ugyanakkor a Swietelsky Vasúttechnika részéről Horváth Róbert ügyvezető arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a BKV előírta:
előzetes jóváhagyása nélkül harmadik személlyel semmilyen információt nem közölhetnek.
„Több alkalommal is írásban kértük, de nem engedélyezték a sajtóban való nyilatkozattételt. A döntést a BKV nem indokolta.”