A postai befizetéseknél augusztustól a fogyasztóvédelmi törvény módosítása után az egyetemes szolgáltatók már nem számolhatnak fel különdíjat, vagyis a végösszeg mostantól kevesebb lehet. Elsődlegesen a villamos energiára, a gáz-, a víz-, illetve távhőszolgáltatásra vonatkozik, valamint a vonalas telefonra. Az internet- és a mobiltelefonos cégeknél viszont nem szűnik meg a sárgacsekkdíj. Ezt továbbra is kivethetik, a mértékét pedig a szolgáltatók maguk dönthetik el. A fogyasztóvédelem emiatt négy éve két hírközlési társaság ellen is pert indított.
– Ezeknél a konkrét ügyeknél, amikor a hatóság közérdekű kereset megindítását tartotta indokoltnak, az alapvető probléma az volt (…), hogy az ilyen jellegű kikötések tisztességtelenek a fogyasztókra nézve, ugyanis tisztességtelenül különböztetik meg az előfizetőket aszerint, hogy csekkes úton történik-e a befizetés vagy pedig mondjuk átutalással – mondta el a Hír TV-nek Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.
– A postai csekk, a sárga csekk azért nagyon népszerű, mert lehetővé teszi a fizetés időzítését – fogalmazott a Hír Televíziónak az Elmű-Émász szóvivője. Nyilvánvalóan nagyon sok olyan ügyfelünk van, akinek nincs bankszámlája, illetve akinek a bankszámláján várhatóan nincs is elég pénz a hónap végén – tette hozzá Boross Norbert.
Jelenleg a lakosság nyolcvan százaléka választja inkább a sárga csekket, a Magyar Posta bevételének ebből származik majdnem az ötöde.