A Római-partot csak részben védi gát, a hullámtéren álló lakóházakat, vagy üdülőként engedélyeztetett, de lakóházként használt ingatlanokat rendre elönti a víz, ha árad a Duna. A főváros vezetése mobilgátat építene a partra, a közgyűlés jóváhagyta a beruházást.
„Gátat? A hülyeség áradása” – civilek egy csoportja tiltakozott. A Város és Folyó Egyesület szerint a mobilgát tönkretenné a környezetet. Tömör Miklós tag szerint „teljesen elvesztené a karakterét a Római-part. (…) – Azért járunk ide, mert szeretjük ezt a helyet, ilyennek szeretjük, amilyen, és ha itt nem lesznek fák, és nem lesz föveny, akkor nem ilyen lesz” – fogalmazott.
„Rajtam egy gumicsizma van, egy védőruha, gumikesztyű és arcvédő maszk.” – Ez már az ellendemonstráció. A Római-partért Egyesület elnöke olyan védőruhát viselt, amilyet az árvíz utáni fertőtlenítéskor használnak. Így jelezte, hogy nem a mobilgát rombol, hanem a vegyszer és a folyó.
„Itt látható, hogyan pusztul el a víztől a part, hogyan mossa alá a kerékpárutat a Duna, hogyan teszi tönkre a partot, az épületeket – mondta Buzás György elnök, hozzátéve: ezt nem hiszem, hogy észérvekkel alá lehetne támasztani. – Különösen mondjuk úgy, hogy ha a meglévő védmű helyszínén, a Királyok útja–Nánási útvonalon építenének védművet, akkor ott több ezer fát kellene kivágni" – tette hozzá az egyesület első embere.
A jelenlegi földgát meghosszabbítását a főpolgármester pazarlónak tartaná. Tarlós István maga is a Római-parton nőtt fel, 16 évig pedig Óbudát vezette, ő volt a kerület polgármestere a 2002-es és a 2006-os árvíz idején. Tarlós István elmondása szerint a parton építendő védmű alapesetben 3-3,5 milliárd forintba kerülne. Azonban, ha a Nánási út–Királyok útján épülne meg az új, erős védmű, akkor ott újabb problémák merülnek föl. Azon a szakaszon ugyanis egy nagynyomású gázvezeték, és egy nagy átmérőjű vízfőnyomócső is található, amikre nem telepíthető rá a betonfal. A munkálatok ezen a területen így a 8 milliárd forintot is elérhetnék – mondta a főpolgármester.
A Főpolgármesteri Hivatal várja a Magyar Tudományos Akadémia és a Budapesti Műszaki Egyetem hivatalos szakvéleményét a mobilgátról. Ha ők nem ellenzik a beruházást, ősszel elkezdődhetnek a munkálatok.