Az Andrássy úti biciklisávon alig néhányan tekernek, inkább az úttesten, a kocsik között közlekednek a kerékpárosok. A bringások évekig követelték az kerékpárutak bővítését, ami részben meg is valósult a fővárosban, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja szerint most azért szabálytalankodnak, mert túlzsúfoltak a nekik kijelölt szakaszok.
„Van egy olyan problémánk, hogy egyre többen kerékpároznak, és a járdára épített kerékpárutakon nem lehet elférni. Konkrétan azért balesetveszélyesek, mert a járdára akkor telepítették őket, amikor még csak egy-két biciklis ment óránként egy ilyen létesítményen, most viszont akár tízszer annyi megy, mint ahány gyalogos” – nyilatkozta Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja.
A szervezet a biciklisávokat a főutak szélére helyezné át, kiszélesítve az úttestet. Szerintük ez sokkal fontosabb a múlt szombattól érvényes KRESZ-módosításnál, amelynek értelmében egy-két sör után még nyeregbe lehet ülni. A rendelet szerint nem büntethetik meg azt a kerékpárost, aki bár ivott, olyan állapotban van, hogy biztonságosan tud közlekedni. „Ennek a szabálynak a betartását nem is tudom elképzelni” – mondta Kürti Gábor. Ehelyett azt javasolják, hogy véralkoholszintben határozza meg a rendelet, hogy mikortól büntethet a rendőr. „Az ittasan kerékpározó vagy az ittasan vezető embertől lehet a legkevésbé elvárni, hogy józanul gondolkodjon” – tette hozzá.
Értetlenül állnak az új szabály előtt a szakértők is. Idén az első félévben történt több mint 7000 közlekedési balesetből 860-at okozott biciklis. „Nagyon nehéz azt elképzelni, hogy egy ittas járművezető önmagáról el tudja dönteni, hogy a vezetése biztonságos állapotban van vagy sem. Én ezt kicsit paradoxonnak ítélem meg, az ellentmondás sajnos benne rejlik a szabályozásban” – mondja Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő.
A kormány nem tervez módosítást. „Az önveszélyességen túl a közveszélyesség lehetősége nem áll fenn egy kerékpáros esetében” – közölte Kurucz Éva kormányszóvivő.
A rendőrség továbbra sem nyilatkozik arról, hogyan döntik majd el, ki tud biztonságosan közlekedni. Amerikában már van erre gyakorlat: a kerékpárosnak kilenc lépést kell egy vonalon megtennie, megfordulnia, és visszasétálnia tyúklépésben anélkül, hogy letérne a vonalról.