Párizsban csak az Eiffel-torony látszik ki a sűrű szmogból, Budapesten pedig 1 éve volt szmogriadó, akkor az régi, Euro2-es vagy annál szennyezőbb autók közlekedését tiltották be reggel hat és este 10 óra között.
A környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek október elején abban állapodtak meg Luxemburgban, hogy 2030-ra 35 százalékkal le kell szorítani az új autóknál az éghajlat-változásért leginkább felelősnek tartott szén-dioxid gáz kibocsátását. A német autógyártók a héten jelentették be, hogy összesen ötmillió dízelautót hívnak vissza. A Mercedes azt tervezi, hogy ezzel párhuzamosan fejleszti a az elektromost autóit: 2022-re ötven modelljük lesz elérhető ilyen meghajtásban, és bővíti elektromos autóinak palettáját a Volkswagen is.
„2025-ben a Volkswagen már egymillió elektromos autót akar értékesíteni. Csakhogy tudjunk viszonyítani, ez úgy nagyjából az akkori termelés 10 százaléka lesz” – mondta Papp László, a Porsche Hungária oktatója.
Csakhogy nem fogynak nagyon az elektromos autók. Még tavaly is mindösszesen 3,1 milliót adtak el belőle a világszinten, Magyarországon is csak nyolcezer van forgalomban – hangzott el egy szakmai konferencián Budapesten.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azt mondta, még sokáig meglesznek a belső égésű motorok is a piacon, hiába szeretnék a döntéshozók ezeknek a gyártását lejjebb szorítani. Erdélyi Péter azt mondta: bár a dízel autó most a mumus, pedig a benzines autók kétszer annyi CO2-őt bocsátanak ki, mint a gázolajosok.
„Az, hogy majd mit tiltanak ki a városokból és mit nem, ne befolyásolja senki autóvásárlási szokásait. Az, hogy mire kell az autó, mit kell megoldani vele, ez dönti el, hogy melyik autó jobb, és az 'X' évre kiszámított összes üzemeltetési költség, ami befolyásolhatja azt, hogy mit vásárolunk” – mondta Erdélyi Péter.
A főpolgármester-helyettes azt mondta: Budapest is a környezetkímélőbb megoldások felé mozdul el. Az a cél, hogy minél inkább a tömegközlekedést használják a fővárosban.
„Akkor rakjuk le az autónkat, akkor tesszük meg az utolsó pár kilométert tömegközlekedési eszközzel, hogyha úgy érezzük, hogy ez kényelmes, ez épp olyan gyors, bent vagyunk a saját komfortzónánkban. Tehát itt nagyon szoros összefüggés van a járművek állapotával, a szolgáltatás színvonalával és kiszámíthatóságával, tervezhetőségével” – mondta Szeneczey Balázs.
A főpolgármester-helyettes hozzátette: Budapesten a következő években új buszokat, trolikat, villamosokat helyeznek forgalomba.