Rákészültek a Kékszalagra a hétvégén
Hír TV
2018. július 16., hétfő 08:13, frissítve: hétfő 08:49
A Balaton legmodernebb versenyhajóit hívták meg a High Tech Regattára, például a Kékszalag rekordtartója, a Fifty-fifty is indult. A tavon egyre több csúcstechnológiás vitorlást lehet látni.
„Tegnap egy külföldi versenyző mondta el, hogy a Balaton lehet ezeknek a gyorshajóknak a központja, hiszen tegnapi nap bár nem volt jellemző, mert nem volt erős a szél, de ugye a Balatonnak az a tulajdonsága, hogy viszonylag nagy szél esetén sem lesznek akkora hullámok, mint egy tengeren, és ezt jobban szeretik a száguldó hajók, tehát kezd kialakulni egy olyan 15-20 darabból álló katamarán csapat” - mondta el a főszervező, Deák Gábor.
A regattán külön futamot rendeztek az egyedi tervezésű, szólóvitorlázásra épített egytestű hajóknak. Ilyen vitorlást Magyarországon először Fa Nándor kezdett tervezni, de egyre többen kapnak ehhez kedvet. Még ma is ritkaságszámba mennek, ezen a versenyen hat ilyen hajó állt rajthoz.
„Ami talán a legfőbb jellemzője, hogy könnyű hajókat építünk, méhsejt szendvicsből épülnek most már hajók, és karbonszendvicsből, ami nagyon-nagyon könnyű, másrészt bejön most már, ami a katamaránoknál, itt is egyértelműen látható, a foil, a repülő üzemmód” - mondta egy vitorlázó, Varga Lajos.
Ez azt jelenti, hogy nagyobb sebességnél a hajónak csak nagyon kis része merül a víz alá. A katamaránokat, ezeket a kéttestű, tőkesúly nélküli hajókat nem véletlenül hívják rohanógépeknek.
„Kisebb a nedvesített felülete, nagyobb a visszaállító nyomatéka, könnyűek ezek a hajók, hát mondjuk összehasonlításképpen tudnám mondani a jégvitorlásokat, ugye annak a legkisebb az ellenállása, a szélsebesség 4-5-szörösével is képesek menni, a katamaránoknál mondjuk ez inkább ilyen 2-3-szoros” - mondta a Fifty-fifty kormánya, Józsa Márton.
A regattán előre kijelölt pályán kellett vitorlázni a versenyzőknek. Szombaton Alsóörsnél, míg vasárnap Balatonfenyves előtt rendeztek futamokat.