Itt a világ első bioautója
2017. augusztus 8., kedd 22:37, frissítve: szerda 09:28
A jövő megérkezett egy holland parkolóba. A kissé esetlen jármű felépítése forradalmi. Lenrostokból és lebomló műanyagból készült. A paneleket úgy ragasztják össze, mint a versenyautók karbonszálas karosszériáját. A természetes alapanyagok miatt az autó 15 éven belül elkezd lebomlani, nincs szüksége roncstelepre.
„A jármű alváza lenszövet és polipropilén elegyéből áll. Nagy hőmérsékleten és magas nyomáson készítünk belőle paneleket. A panelek közé egy másik, politejsavból készült elemet helyezünk, amely merevebbé teszi a karosszériát. Az autó minden alkatrésze ilyen anyagból készül, a teherviselő elemek is, ez szó szerint egy bioautó. Csak a gumik és a lengéscsillapító alkatrészei nem bio-alapanyagúak” – mondta a fejlesztő, Yanic van Riel.
A bioautó előnye a környezetbarát technológia mellett a súly, pontosabban a súly hiánya. Az autó negyedolyan nehéz, mint egy ma kapható átlagautó. Olyan, mintha a sofőr gokartot vezetne, a fogyasztása pedig a töredéke egy elektromos autóénak. Az ajtónyitás, az ablaklehúzás, a futóműállítás telefonról vezérelhető, a prototípusban nincs műszerfal, az adatokat szintén az okostelefon mutatja.
„Az autó össztömege 310 kiló, ami a töredéke a hagyományos autónak. Ennek köszönhetően nincs is szükségünk olyan sok akkumulátorra. Ebben 30 kilónyi akku van, ezzel körülbelül 100 kilométert tudunk megtenni, de mivel az akkucsomag moduláris, ez is könnyen bővíthető. Ehhez képest egy manapság kapható elektromos autóban 400-500 kiló csak az akkumulátor, és az is csak körülbelül 100-150 kilométer megtételéhez elég. Ezért fontos, hogy ilyen könnyű az autónk” – mondta Noud van de Gevel mérnök.
Az új technológia terjedésének az akadálya az ár. Kétkezi munkával háromszor annyi előállítani a bioautót, mint hagyományos riválisait. A forgalmazásához törésteszteket kell végezni, bár a fejlesztők szerint a lenszövet-műanyag nem gyengébb az autók acélvázánál.