Nem számíthatnak teljes körű kárpótlásra a pórul járó utasok
2017. július 4., kedd 17:11, frissítve: kedd 18:57
Volt, aki már hétfőn haza tudott utazni Törökországból a Green Holidays csődje után.
– Nem várt minket senki kint a reptéren. Mindig időben lefoglaljuk, de se egy tábla nem volt, mindenki csak telefonált, senkit nem értünk el, vasárnap volt, mindenki hívta a biztosítót, de nem csináltak semmit.
– A szállást hogy oldották meg végül?
– Ez is vicces volt, mert a reptértől 70 kilométerre mentünk volna egy szállodába, de tovább vittek minket majd 60 kilométerrel, de azt is ki kellett fizetni önköltségre – fogalmazott Vajda Alexandra utas a Hír TV-nek.
A keddi charterjárattal 190-en érkeznek, szerdán pedig további három gép indul Törökországból Budapestre. Vannak olyanok, akik a maradás mellett döntöttek, ők újra kifizették a nyaralásukat. A hazautazásig mindenkinek van szállása, az elhelyezésükben egy török utazási iroda segített. A biztosító elsőként a kint ragadt utasokat kártalanítja majd, az Uniqa biztosítóhoz már több mint kétezer kárbejelentés érkezett.
„Főként az online csatornán és a személyes ügyfélszolgálatokon is több ezer kárbejelentés érkezett. Már 2000-nél több a bejelentett károk száma, ebben nyilván benne vannak azok, akik kint rekedtek, meg azok is, akiknek foglalásuk volt, és esetleg előleget adtak, vagy már kifizették az összeget. A kárigényeket össze fogjuk gyűjteni a hónap végéig, megvárjuk, amíg az ügyfelektől beérkeznek a szükséges dokumentumok. Ezután összesíteni fogjuk az igényeket, és az összesítés alapján tudunk a kártérítési összegről dönteni” – közölte Vereczki András, az Uniqa biztosító kárrendezési vezetője.
A Green Holidays azt állította, fizetésképtelenségét török partnerének a csődje okozta. Ezt a Hír TV-nek cáfolta a török iroda. „Hazugság, amit mondanak, mert tudom, hogy nem fizettek, úgyhogy nem hozhattuk el az ügyfeleket a reptérről. […] A Green Holidays hazudik, sajnálatos módon, nem tudom, miért. Nem fizették ki, ami nekünk jár. Ezt sokszor elmondtuk nekik, de sajnos most ez a helyzet. Nagyon sajnáljuk, de ez az ő hibájuk” – fogalmazott az Akdem Travel egyik alkalmazottja név nélkül.
Jelentősen kisebb biztosítékot vállaltak
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Szövetsége szerint az iroda tavaly novemberi átalakulása után jelentősen kisebb biztosítékot vállalt az utasok kártalanítására. Ráadásul ezt az összeget csak az utasok hazahozatalára, a kényszerű kint tartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére lehet felhasználni.
„A Green Holidays átvette az utazásszervezést ugyanazokkal a színekkel, honlapokkal, tehát az utasok azt gondolhatták, hogy a Green Travel folytatja a tevékenységét. Mi volt a probléma? Sokkal kisebb vagyoni biztosítékot kell letennie egy induló utazásszervezőnek, mint egy évek óta működőnek, és ennek itt látjuk a kárát, hogy ugyan van egy 500 milliós letét az Uniqánál, és a biztosító meg is fog tenni mindent, hogy kárpótolja az utasokat, de ez az összeg nem lesz elég, hogy mindenki megkapja teljeskörűen a részvételi díjat, akár a hazaút, akár a kényszerű kinn tartózkodás költségét” – mutatott rá Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.
A nagyobbik kormánypárt frakciószóvivője szerint a Green Holidays csődje után napirendre kell venni az utazásszervezőkre vonatkozó szabályok szigorítását. „Érdemes lesz áttekinteni ezt a példát, vagy ezen a példán keresztül az ügyet. Az elmúlt években ilyen nagy léptékű probléma nem volt szerencsére, és reméljük, hogy ezután sem lesz” – közölte Halász János.
A most csődöt jelentő cég vezetőjének nem ez az egyetlen utazásszervezéssel foglalkozó vállalkozása, a cégadatok szerint egy budapesti székhelyű, Orange Tours nevű vállalkozás is hozzá köthető.