2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Láncreakció

Következik:

Vezércikk 14:00

Szijjártó a Hír TV-nek: Nincs olcsóbb, mint a kínai hitel

Hír TV

2018. január 11., csütörtök 13:21, frissítve: csütörtök 20:11

Nincs olcsóbb, mint a kínai hitel, ezért használja Magyarország az ázsiai forrásokat például a Budapest–Belgrád vasúthoz.

166 kilométer – ennyi lesz a Budapest–Belgrád vasút magyarországi szakasz. 750 milliárd forintból épül, amelynek 85 százalékát kínai hitel adja. Ezek a publikus számok, de azt titkosították, hogy mekkora megtérüléssel számol az állam és azt sem tudni, pontosan milyen hitelkonstrukció vesz igénybe az állam. Az LMP társelnöke a hozzáférhető adatokat összehasonlított a környező országok hasonló beruházásainál számoltakkal.

 „A szomszédos államokban 200 és 900 millió Ft körül vannak, a kilométer árak, míg a magyar kínai tervezett vasútállomás 4 és fél milliárdba kerül kilométerenként, tehát össze kell hasonlítani a cseh és a lengyel államok, 200 és 900 millió forintos kilométerárát a magyar vasút 4 és fél milliárdos árával” – nyilatkozta Hadházy Ákos.

A külügyminiszter a Hír TV kérdésére azt hangsúlyozta, hogy nincs jobb a kínai hitelnél.

„Ha lennének nyitva olyan európai források, amelyek ésszerűen használhatóak lennének ilyen infrastrukturális beruházásokra, és mondjuk kedvezőbbek lennének a kínaiakkal letárgyalt forrásoknál, akkor nyilván azokat kéne használni. De a helyzet az, hogy dolláralapon 2,5 százalékos hitelkamatra egy 18 éves futamidejű hitel infrastrukturális beruházása európai forrásból nem áll rendelkezésre, kínaiból meg igen” – hangoztatta Szijjártó Péter.

Orbán Viktor szerdán Berlinben gazdasági vezetők előtt arról beszélt: ha az Európai Unió nem tud pénzügyi támogatást adni, akkor Kínától kérnek majd. A volt külügyminiszter szerint pedig jobban járna az állam ha az unióval üzletelne.

„Hát kérem ha el akarják költeni a magyar adófizetők pénzét, meg a kínaiak pénzét, akkor csinálják. Egyébként ha ez a Belgrád Budapest vasútvonal, modernizálása átépítése, új nyomvonal ez racionális lett volna, akkor azt az Európai Unióhoz is be lehetett volna nyújtani, és biztos hogy sokkal olcsóbb is lett volna” – fogalmazott Jeszenszky Géza.

A Hír TV-nek korábban nyilatk közlekedési szakértő szerint ráadásul a beruházás mit sem ér, ha a környező országokban nem végeznek hasonló fejlesztéseket.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!