2018. szeptember 21.,
péntek, Máté, Mirella napja

Fekete péntek: hússzoros forgalom és nem kis reklám

Hír TV

2017. november 24., péntek 17:32, frissítve: péntek 17:55

Az átlagos forgalom akár hússzorosát is lebonyolíthatják a fekete pénteken a boltok és az internetes áruházak. Az amerikai szokás néhány éve honosodott meg Magyarországon, mára szinte az összes nagy üzlet leárazásokkal készül ilyenkor.

Csak egy napig, az úgynevezett Black Fridayen várják jelentős leárazásokkal a boltok a vásárlókat. Az elnevezés az Egyesült Államokból ered, mivel ott 65 éve ezen a napon indul a karácsony előtti vásárlási szezon. A rendőrök nevezték el feketének a hálaadást követő pénteket a megszaporodó forgalmi dugók miatt. A vevők már itthon is jelentős kedvezményekre vadásznak, a boltok pedig komoly forgalomnövekedésre számítanak.

„A Black Friday napján az eddigi években az volt a tapasztalatunk, hogy nyolc-tízszeres forgalmat lehet realizálni. Viszont ma úgy látjuk, hogy a múlt évi Black Friday napi forgalomat – összvállalati szinten – akár meg is tudjuk duplázni. A legnépszerűbb terület a televízió mellett a számítástechnika, illetve az innovációk tartanak számot nagy érdeklődésre” – emelte ki Szánthó Balázs, a Media Markt Magyarország ügyvezető igazgatója.

A webáruházak is nagy akciókat hirdettek, de az igazán komoly kedvezmények esetében véges az árukészlet. Az internetes boltok az átlagforgalmuk huszonötszörösét bonyolítják le ezen a napon.

A Hír TV által megkérdezett közgazdász szerint mégis inkább reklámértékük van az akcióknak. „A szezon előtt azért éri meg, mert híre megy, és felkelti az érdeklődést. Magyarországon az idén a fiataloknak a 66 százaléka tervezte, hogy vásárol a fekete pénteken, tavaly ez még negyvenvalahány százalék volt. A férfiaknak is több mint 40 százaléka tervezte, tehát lassan működni kezd. Eltelt hat-hét év, és az embereknek már pénzük is van” – jegyezte meg Gidai András közgazdász.

Az ellenzők azzal érvelnek, hogy az akciók miatt az emberek sok olyan dolgot is megvásárolnak, amilyenre nincs is szükségük.

„A legtöbb esetben nem létszükségleti cikkekről van szó. Az akcióknak az a lényegük üzleti szempontból, hogy felpörgetik a fogyasztást, ennek azonban környezeti hátulütői vannak, és az sem biztos, hogy a fogyasztók pénztárcájának végső soron jót tesz” – nyilatkozta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

Az adóhatóság arra figyelmeztet, hogy aki az EU-n kívülről rendel az interneten, annak a legtöbb esetben vámot is kell fizetnie a vásárlása után, ami komoly pluszköltség lehet.