Milliárdos karácsonyi ajándékot kapott Rogán szomszédja
7,2 milliárd forint. Ennyibe került a kormánynak a 2016-os kvótakampány. Tavaly nyáron nem volt olyan település az országban, ahol ne lehetett volna látni a kormány által megrendelt kék reklámplakátokat. A pontos összegről írásban adott tájékoztatást a Miniszterelnöki Kabinetiroda Mesterházy Attila kérdésére. Dömötör Csaba államtitkár válaszában ezúttal is arra emlékeztetett: a szocialista kormányok jóval többet költöttek kommunikációs célokra.
„Ha jól érettem a választ, azt is kétségbe vonja, hogy egyáltalán jogom van kérdezni tőlük bármit is. És hát a részleteket nem látjuk, hogy konkrétan mire, milyen szerződésekre költötték el ezt a több mint 7 milliárd forintot. És az mindig relatív, hogy mi sok vagy mi kevés. Mikor ekkora gond van az egészségügyben, akkor ennyi pénzt költeni propagandára, az egészen biztosan pazarlás, függetlenül attól, hogy ki mennyit költött” – véli az MSZP országgyűlési képviselője.
Nemcsak sokallja, de átláthatatlannak is tartja a kormány reklámkiadásait az egyik korrupciófigyelő szervezet. A Transparency International a 2014-es országgyűlési választási kampány árait és a kvótanépszavazás apropóján elköltött pénzt igyekezett kiszámolni és az eredményeket összehasonlítani.
„Szerintünk a két kampány, tehát a két reklámozási tevékenység, ha úgy tetszik, a médiavásárlások és az óriásplakát-darabszámok nagyjából azonos terjedelműek, nagyjából azonos méretűek voltak, az eltérés mégis kilencszeres. Egymilliárd forint, illetve kilencmilliárd forint. Ez megint csak azt mutatja, hogy médiavásárlásra, reklámköltésre a kormány ellenőrizetlenül és számolatlanul tudja költeni a közpénzeket” – jelentette ki Ligeti Miklós, a szervezet jogi vezetője.
Ez pedig már az újabb lista, a tavaly év végén kötött, idei évre vonatkozó szerződésekről:
Ezek alapján kivételesen jól jártak Csetényi Csaba, Rogán Antal Pasa parki szomszédjának reklámcégei. Az üzletember 1,1 milliárd forintos megbízást kapott a miniszter által vezetett tárcától. A megrendelés alapján a „Magyarország erősödik” kampány kerülhetett ennyibe. A gazdaságpolitika sikereit bemutató reklámok több kormányközeli médiumban is megjelentek.
A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője azt mondja, az ilyen nagy arányú állami beavatkozás radikálisan torzítja a médiapiacot. „Ha olyan termékeket szponzorál az állam ilyen módon, amely termékek egyébként maguktól nem lennének életképesek, mert nem olvassák, nem nézik, nem hallgatják őket, hanem kizárólag azért léteznek, mert a kormánynak fontos, hogy legyenek olyan médiumok, ahol mindenféle fenntartások nélkül továbbíthatják az üzeneteiket, akkor ezek a médiumok anélkül tudnak egy viszonylag stabil piaci helyzetre szert tenni, hogy ezért bármilyen érdemi, szakmai munkát tenniük kéne” – emelte ki Polyák Gábor.
A Miniszterelnökségtől Csetényi Csaba kommunikációs ügynökségei nettó 5 milliárd forintos megbízást kaptak tavaly augusztusban. A keretszerződés túlnyúlik a kormányzati cikluson: az üzletemberrel 2018. december 31-éig szóló megállapodást írt alá a kancellária. Bővebben >>>