Megtette a hatását a kormány idegenellenes propagandája
Hír TV
2018. február 3., szombat 19:22, frissítve: vasárnap 12:13
Soros milliókat telepítene be Afrikából és a Közel-Keletről – üzeni a kormány legújabb hirdetése. A kék plakát mára a magyar mindennapok része lett.
2015 nyarán, a menekültválság idején árasztotta el először az országot a bevándorlásellenes propaganda. Tavaly 65 milliárd forintot emésztett fel a folyamatos kampány.
– A kormányzat által elmondottak, amelyek az önök véleménye szerint befolyásolták a közvéleményt, inkább tényleíró jellegűek voltak, a magyar társadalmat nem hiszem, hogy érdemben tolták volna abba az irányba, hogy idegenellenes vagy befogadóellenes vagy bevándorlóellenes legyen – Lázár János szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján arról igyekezett meggyőzni a közvéleményt, hogy a propaganda nem növelte az idegenellenességet.
Fél órával később önmagát cáfolta meg, amikor úgy fogalmazott: – Fontosak a kormány tájékoztató kampányai, láthatóan alakítják a véleményét az ellenzéki pártvezetőknek.
A Tárki 25 esztendeje minden évben végez méréseket a magyarok idegenellenességéről:
A grafikán a zöld színű csík jelöli az idegenbarát emberek arányát, a kék a mérlegelőkét, a piros pedig az idegenellenesekét. 1992 óta változóan alakult a magyarok hozzáállása az idegenekhez, de az egyértelműen látszik, hogy 2015-től a propaganda megtette a hatását. Meredeken nőni kezdett az idegenellenesség, bár volt egy pillanat, amikor megfordult a közvélekedés.
– Volt olyan Magyarországon, amikor hirtelen, váratlanul, szervezetlenül, előre nem látott módon áthaladtak tömegek, valóban így volt – jegyezte meg a szociológus. Ez 2015 nyarán történt. A magyarok akkor a saját szemükkel láthatták, hogy kik azok, akik ellen a kormánypropaganda hergeli őket. – Na akkor csökkent az idegenellenesség Magyarországon, egyedül akkor az általunk vizsgált időszakban. Ez nem meglepő, a szakirodalomban azt mondják, hogy az úgynevezett bűnbakképzési mechanizmusok akkor működnek jól, ha a bűnbaknak nincs arca, ha a bűnbak nincs jelen – tette hozzá magyarázatként Sik Endre.
A szociológus szerint nehezen visszafordítható folyamatokat indított el az idegenellenes kampány, amely igenis befolyásolta az embereket.
A KDNP szóvivője úgy gondolja, hogy a plakátok a magyarok tapasztalatait jelenítik meg. – Az emberek valóságérzékelése megegyezik azokkal a tényekkel, amelyek egyébként a kormány tájékoztatási kampányában szerepelnek. Ez igaz – nyilatkozta Hollik István.
A propagandába a Fidesz is beszállt:
A kormánypárt plakátján három ellenzéki miniszterelnök-jelölt Gyurcsány Ferenc és Soros György társaságában erővágókkal készül átvágni a déli határra felhúzott kerítést.
– Az ellenzék vezetői kétségbeesett hazudozásba kezdtek – vélekedett Hidvéghi Balázs. A Fidesz kommunikációs igazgatója azt bizonygatta, hogy a plakát szereplői lebontanák a határzárat, ha hatalomra kerülnének. De egyiküktől sem tudott olyan mondatot idézni, amelyben erről beszéltek volna. Ha a plakát nem lenne elég, a háztartások szórólapot is kapnak a Fidesztől.