Kátyúkár: az autósok fele jut pénzhez
2015. március 18., szerda 11:37
A napokban, illetve a következő hetekben újranyitnak a melegaszfalt-keverő telepek is, 9,5 milliárd forint jut idén útfelújításra a Magyar Közútnál, amely mintegy 32 ezer kilométernyi útszakaszért felel. „Az országos közúthálózat fele azonnali, teljes körű felújításra szorulna, ezen belül is főleg a makadám szerkezetű, több tíz éve felújításra váró mellékutakon nagyobb a kátyúzási igény. Az alsóbbrendű úthálózat 60 százaléka szorulna felújításra. Nyilván egy ilyen rosszabb állapotban lévő úthálózaton a kátyúzási igény is folyamatos, főleg a téli időszakot követően” – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője.
A mintegy 1500 kilométernyi fővárosi út állapotáért a BKK közút felel. Kátyúzásra náluk félmilliárd forint jut. A vezérigazgató szerint az utóbbi években jelentősen csökkent a kátyúk miatti kifizetések összege. Míg 2010-ben 130 millió forintba került az autósok kártalanítása, addig idén csak 15 millió forinttal számolnak. „Azt tudom mondani, hogy egy évben körülbelül 500 millió forint feletti összeget költünk kátyúzásra és egyéb aszfaltozási munkákra, ami fenntartási jellegű munkát jelent. A mai napi statisztika alapján gyakorlatilag nagyjából 200-250 ki nem javított kátyú van. Az elmúlt években egy folyamatosan csökkenő tendencia van abban a tekintetben, hogy mennyi kátyúkárt fizetünk. Ebben az évben is nagyjából 15 millió forintos összegű, egész évre vetített kátyúkárra számítunk a fővárosi úthálózat tekintetében” – fogalmazott Almássy Kornél, a BKK Közút Zrt. vezérigazgatója.
Aki kátyúba hajt, komoly kár érheti. A biztosítók adatai szerint egy autó javítási költsége 20 ezer forinttól indul, de akár a félmillió forintot is elérheti. Bár köthető a kötelező mellett kátyúbiztosítás is, akkor is az autósnak kell bizonyítania, hogy a kár nem az ő hibájából eredt. „Le kell fotóznia, ha tanúk (is) vannak, akkor a tanúknak az elérhetőségét javasolt fölírni, illetve ha komolyabb a kár, vagy ha bizonytalan abban, hogy komolyabb kár keletkezett a gépjárművében – például egy futóműkár –, akkor mindenképpen érdemes rendőrt hívni” – nyilatkozta Gilyén Ágnes, a MABISZ kommunikációs főosztályvezetője.
A Magyar Közúttól tavaly ezer autós követelt kártérítést, de csak fele ennyien jutottak pénzhez. A BKK Közútnál hasonló az arány, a bejelentett autóskárok 40 százalékát térítették meg tavaly.
Forrás: Hír TV