A közepes médiacsoportok a reklámadó módosításának vesztesei
„A magyar kormány azért küzd, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozásoknak, így médiavállalkozásoknak is védje az érdekeit” – március elején még a magyar cégek érdekeinek védelmét hangoztatta a kancelláriaminiszter. A reklámadó új tervezete szerint azonban csak azok a vállalatok járhatnak jól, amelyeknek az árbevétele több mint 9,4 milliárd forint. A 100 és 500 millió forint közötti árbevételű médiavállalkozások viszont milliókat buknak, nekik ugyanis eddig nem kellett reklámadót fizetniük.
„Nyilván minél nagyobb árbevételem van, annál nagyobb kedvezményeket tudok biztosítani a hirdetőknek” – mondta a reklámszövetség elnöke. Urbán Zsolt szerint az új szabályozás a nagyobb cégeknek kedvez. „Ez elhanyagolható számú szereplőnek valósan komoly adócsökkentés, de a több száz, akár ezer vállalat számára, amely a piacon még működik, elképesztő emelést jelent. Ha egy egyszerű matekpéldával élünk: egy 800 millió forintos árbevétellel bíró középvállalat számára ez nagyjából tizenkétszeres emelést jelent. Eddig nagyjából 3 millió forint reklámadót kellett fizetni, most pedig 37,1 millió forintot jelent” – mondta a szövetség elnöke.
Urbán az osztrák példa alapján úgy számol, hogy ha ott a vállalatok 12,7 százaléka ment csődbe az 5 százalékos reklámadó bevezetése után, akkor Magyarországon akár kétszáz vállalat is csődöt jelenthet. Ráadásul az a törvénypont nem módosul, hogy a cégek saját reklámjait is adó terheli, beleértve ebbe a reklámújságokat.
A Reklámadóblog szakértője szerint az eredetileg tervezet 7 milliárd forintnál jóval több bevétellel számolhat az államkassza. „Kevés olyan médiacég van, amely jól jár a javaslattal, a költségvetés szempontjából viszont mindenképpen pozitív lesz az eredmény, hiszen csak azoktól a cégektől, amelyek idáig reklámadó-bevallást nyújtottak be, mintegy 14,8 milliárd forinttal több adóbevétel folyhat be a költségvetésbe” – mondta Balogh László. A szakember hangsúlyozta: az új szabályozás visszamenőleges hatályú, és a cégek 2014-re vonatkozóan választhatnak, hogy a régi vagy az új törvény alapján kívánják az adót megfizetni.
A reklámadó új szabályozása akkor léphet hatályba és a parlament is akkor dönthet róla, ha Brüsszel jóváhagyta.
Forrás: Hír TV