2024. 04. 15. Hétfő Anasztázia, Tas napja
Jelenleg a TV-ben:

Paláver

Következik:

Híradó 17:00

A bírálatok ellenére sem lesz olcsóbb a tramtrain

2017. szeptember 2., szombat 17:10, frissítve: szombat 18:19

Nem lett olcsóbb a Csongrád megyei tramtrain-beruházás , csak szétdarabolták a költségeket – állítja a Hír TV által megkérdezett szakértő. Korábban Lázár János bírálta a tervezett költségek megduplázódását.

Villamossínek keresztezik majd Hódmezővásárhely utcáit, ugyanis mintegy 3 kilométer hosszú egyvágányú pályát építhet ki a Strabag – derült ki augusztus elején a tramtrain-beruházás nyertes pályázatából. A tervek nem módosultak Szegeden sem: a Rókus pályaudvarnál elkészül a vasúti és szegedi villamos sínpályát összekötő szakasz, a Szeged-Rendező pályaudvarnál pedig egy járműremíz épül a tramtrain villamosai számára.

„Tavasszal meghoztuk azokat a döntéseket, melyek ahhoz szükségesek, hogy ez a pályaépítés megtörténhessen, és jelenleg is, egy másik, Szegedet érintő beruházási elem esetében folyik a szabályozási munka, hiszen a rendező pályaudvaron fog majd megépülni a remíz az új járműveknek, melyeknek a beszerzéséről már szintén született döntés. Szeged együttműködik ennek a projektnek a végrehajtásában” – mondta Nagy Sándor, Szeged alpolgármestere.

A vasúti villamos kialakítása ugyanakkor már egy különálló része egy még nagyobb fejlesztésnek. A napokban kormányhatározat született arról, hogy a Békéscsaba és Szabadka közötti vasúti pályát is felújítanák. Csak a Szeged és Hódmezővásárhely közötti pályarekonstrukció nagyjából 50 milliárd forintból valósulna meg. A tramtrain-projekt, mely a két városon belüli építkezéseket tartalmazza, további 23 milliárdból készülhet el a járművek beszerzésével együtt. A kancelláriaminiszter korábban célként tűzte ki, hogy 30 milliárd forintnál nem lehet drágább a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő villamos teljes költsége.

„A beruházásban részt vevők mindet elkövetnek annak érdekében, hogy az adófizetőknek ez megérje, a hazai adófizetőknek és az unió adófizetőinek is, hiszen egy részét a beruházásnak az Európai Unió fogja finanszírozni. Most az első részről van már döntés, ami Hódmezővásárhelyen és Szegeden belül a hálózatnak a kiépítését jelenti. Ami igazából egy nagyon fontos, lényegében egy második beruházási szakasz, az a Szabadka–Szeged, illetve Szeged–Békéscsaba vasútvonalnak a villamosítása, mely nemzetpolitikai célkitűzés” – jelentette ki a kancelláriaminiszter.

A Hír TV által megkérdezett szakértő szerint annyi történt, hogy a különböző fejlesztéseket különválasztották, így egyenként kevesebb pénzből valósulnak meg az elképzelések.

„Összességében a projektnek az összköltsége nem lesz kisebb, csak nem egy nagy projekten belül lesz megvalósítva, hanem külön vannak választva az egyes projektelemek. Más és más projektből finanszírozzák. Maga a tramtrain európai uniós projekt lesz, és a másik része magyar projekt lesz, tehát magyarul a kormány finanszírozza” – ismertette Dózsa Gábor közlekedési szakértő.

A beruházások várhatóan 2020-ra készülnek el.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!