2020. július 5.,
vasárnap, Emese, Sarolta napja

Elrajtolt az 50. Kékszalag

Hír TV

2018. július 26., csütörtök 15:40, frissítve: csütörtök 16:02

Elindult az 50. jubileumi Kékszalag. Közép-Európa legnagyobb vitorlás tókerülő regattájára idén minden eddiginél többen neveztek. A gyenge szélviszonyok miatt ezúttal valószínűleg nem állítanak fel új rekordot, amit jelenleg a Józsa Márton kormányozta Fifty-fifty katamarán tart 7 óra 13 perces idővel.

Sok hajó futott ki a balatonfüredi vitorláskikötőből is a Kékszalag rajtjára. „Rutinosak vagyunk, mert egy pár éve azért vitorlázunk, kishajóban inkább, nem nagy hajóval. Most már ötödszörre indulunk, talán hatodszor, ezzel a hajóval először, de szokásosan szél nélküli Kékszalagra számítok, ahogy ez itt lenni szokott, aztán ha este jön valami, akkor annak örülünk” – mondta Hirschler Richárd, vitorlázó.

A Sirocco a Balaton egyik legszebb és legnagyobb vitorlása, 75-ös cirkáló, akárcsak az 57 évig rekordot tartó Nemere II. Évek óta hagyományosan részt vesz a Kékszalagon, de kapitánya szerint a modern versenykatamaránokkal nehéz tartani a lépést.

„Hogyha nagyon-nagyon erős szél lenne, akkor tudnánk velük tartani a lépést. Ezek a hajók a balatoni szélsőséges időjárásra vannak tervezve, azokat bírják. Nekünk 5 tonna tőkesúlyunk van, tehát amikor nagyon szélsőséges, nagyon nagy szél van, akkor tudnánk velük igazából csak fölvenni a verseny, illetve akkor nem lenne verseny, mert akkor ők elhullanak” – fejtette ki Cittel Lajos.

A balatonfüredi kikötőből százak figyelték a verseny rajtját. Idén 682 hajót neveztek be, ennyi induló még sosem volt a Kékszalagon. A vitorlásoknak egy több mint 6 km hosszú rajtvonal mentén kellett felsorakozni.

A katamaránok uralják az idei Kékszalagot is, ugyanis ezek a többtestű hajók akár a szél sebességének háromszorosával is tudnak haladni.

„A Kékszalag mindig is az innovációról szólt, már 1934-ben is a leggyorsabb hajót próbálták megépíteni a versenyre, aztán évenként mindig-mindig jöttek újabb fejlesztések. Nincsen ez máshogy most sem, 2010-ben döntött úgy a Vitorlás Szövetség, hogy minden évben kiírja a versenyt a többtestű hajók számára is, és 2014 óta ez ténylegesen így is van” – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

A versenyzőknek 48 órájuk van, hogy megkerüljék a Balatont, ami légvonalban 150 km-t jelent.