Csak pár évet adott London a dízel- és a benzines autóknak
Hír TV
2017. október 23., hétfő 22:37, frissítve: kedd 00:47
Eddig átszámítva 4000 forintba került autóval behajtani London központjába. Mostantól a különösen szennyező autók, a tíz évnél idősebb dízelkocsik még 3500 forintnyi pótdíjat is kapnak. Ezeknek nemcsak a szénrészecske-, tehát koromkibocsátásuk rosszabb a benzinesekénél, de a nitrogén-oxid-kibocsátásuk is, ami a savas esőt okozza.
London levegője nemcsak rossz, hanem gyilkos, évente kilencezer ember hal meg emiatt. A gyerekektől a felnőttekig a legkülönbözőbb betegségeket okozza a szennyezett levegő, ezért döntöttünk a világ legszigorúbb károsanyag-kibocsátási rendszere mellett
– indokolt Sadiq Khan polgármester.
Rendszeresen több mint félmillió autó jár be Londonba, ezek közül harmincötezret érint a büntetőadó. 2020-tól a centrumba belső égésű motorú járművel pénzért sem lehet majd behajtani. A városvezetés addig dízelprémium-rendszert javasol a kormánynak: a régi dízelautókat a piaci árnál magasabban vásárolnák fel, hogy a tulajdonosokat cserére ösztönözzék.
A kis- és középvállalkozások azért vettek dízelfurgont, mert olcsó, és keveset fogyaszt. Most vehetnek új, elektromos járművet, amely kétszer annyiba kerül, és nem is tud olyan messzire menni. Sokan úgy gondolják, jobb lett volna ezt az intézkedést nem azonnal bevezetni, hanem előbb csak figyelmeztetést kiadni.
Európában a dízeleladások tavaly 14 százalékkal csökkentek, miután kiderült, hogy a német gyártók többsége és egyes a francia és olasz gyártók is csak csalással vagy hamis adatokkal tudják tartani a környezetvédelmi normákat.
Tizenkét nemzetközi nagyváros azt jelentette be, hogy a belső égésű motorral szerelt tömegközlekedési járműveket 2025-ig lecserélik nulla kibocsátásúakra. Egyebek mellett London, Párizs, Barcelona, Koppenhága és Milánó lesz olyan város, ahol 2025-től nem maradnak füstokádó tömegközlekedési járművek.
Egy város üzemeltetését az emberekért kell végezni, és nem ellenük. A városban helyet kell adnunk a sétának, kikapcsolódásnak, kerékpározásnak. A tömegközlekedés ennek nem akadálya, hanem szerves része kell hogy legyen. A fosszilis üzemanyagot használó járműveket ezért ki kell szorítanunk
– mondta Anne Hidalgo párizsi polgármester.
A dízelbotrány miatt egyébként idén már Stuttgart és Berlin vezetése is bejelentette a gázolajüzemű kocsik teljes kitiltásának előkészítését.