Az orvosi papírok szerint nem repülhetett volna
2015. március 27., péntek 17:00, frissítve: szombat 08:25
Búcsúlevelet nem, de széttépett orvosi igazolást találtak a másodpilóta lakásán. Eszerint Andreas Lubitz betegsége miatt a repülőkatasztrófa napján nem is dolgozhatott volna. A férfi hat éve súlyos depresszióval küzdött, rendszeres vizsgálatokon kellett részt vennie, korábban képzését is meg kellett szakítani miatta.
„Az a tény, hogy az elmúlt napokból származó széttépett kórlapokat találtunk, alátámasztja az előzetes vizsgálaton alapuló feltételezést, hogy a férfi eltitkolta a betegségét a munkaadója és kollégái előtt” – közölte Christoph Kumpa düsseldorfi ügyész.
Lubitz engedélyét csaknem két éve szerezte meg, 2013 óta repült a Germanwings flottájában. Kedden 149 embert rántott magával a halálba, amikor a gépet a szikláknak vezette.
„Nem vagyok dühös, sajnálom a fiatal pilóta szüleit. Nem tudom elképzelni, hogy min mennek most keresztül. A társak itt mind fájdalmat éreznek, de nem vagyunk dühösek. Sajnáljuk persze, hogy megtörtént” – nyilatkozta Robert Tansill Oliver, az egyik amerikai áldozat édesapja.
A spanyol pilóták azonban elhamarkodottnak tartják a nyomozás eddigi megállapításait. „Határozottan aggódunk az első, a pilótafülke beszélgetéseit rögzítő fekete dobozból kiszivárgott információk miatt. Aggódunk, hogy 48 órán belül máris a személyzet egyik tagját hibáztatják a történtek miatt. Amiatt is aggódunk, hogy a technikai vizsgálatokat félretették. Szerintünk minden lehetséges információt be kell gyűjteni, még mindig nincs meg a repülési adatokat rögzítő doboz, és sok tényezőt kell tanulmányozni azelőtt, hogy bárkit is hibáztassunk” – közölte Ariel Shocron Croitoru, a spanyol pilóták szakszervezete, a SEPLA szóvivője.
A Germanwingsnek viszont a vizsgálatok eredményétől függetlenül várhatóan nagy összegű kártalanítást kell fizetnie a hozzátartozóknak. „Nemzetközileg szabályozott és természetesen Európában is érvényes, hogy a hibától függetlenül minden esetben a légitársaság a felelős. Ugyanis a felelősségnek nincs korlátja. A légitársaság maga felel, még akkor is, ha egy harmadik személy szándékosan okozta a tragédiát. Itt pedig a pilóta okozta, ő pedig a légitársaság része” – véli Elmar Giemulla légügyi jogász.
Közben a francia alakulatok továbbra is helikopterekkel keresik a hegyekben a repülési adatokat tartalmazó másik fekete dobozt, ami elengedhetetlen a baleset okainak megállapításához.
Szigorítják a repülési szabályokat
„Első lépésként új ideiglenes szabályozást vezettünk be, amely biztosítja, hogy a jövőben egy időben két illetékes személynek kell lennie a gépeink pilótafüléjében” – jelentette be Matthias von Randow, a Német Repülési Társaság vezérigazgatója.
A Német Repülési Társaság a keddi baleset után néhány órával szigorított szabályain. Eszerint a jövőben két embernek kell mindig a pilótafülkében tartózkodnia, hogy az Airbus katasztrófája – miszerint a másodpilóta kizárja a kapitányt – ne ismétlődhessen meg.
A barcelonai reptéren a Germanwings utasai üdvözölték a változásokat. „Repülővel utazni még mindig a legbiztonságosabb. Ami történt és annak okai kivételesek. Ami a másodpilótával történt, az nem egy szokványos dolog, úgyhogy emiatt nem kell aggódnunk. Az pedig, hogy a vállalatoknak be kellene vezetniük a két ember egy kabinban szabályt, úgy hiszem, hogy nagyon jó dolog, és amint látom, ez is történik éppen” – nyilatkozta egy utas.
A Germanwings anyavállalata, a Lufthansa nem akarta az új szabályt bevezetni, ám a nyilvánosság hatására közölték: még megfontolják a kérdést.
„Azt hiszem, az intézkedést be kell vezetni. Én nyugodt vagyok, mert szerintem ez a legbiztonságosabb társaság, de akkor is be kellene vezetniük valamit, például egy harmadik pilótát vagy az ajtó nyitásának egy új speciális módját” – vélekedett egy másik turista.
A párizsi Charles de Gaulle reptéren az utasok azt mondják, őket nem tántorítja el az utazástól a szerencsétlenség.
A Germanwings gépének keddi katasztrófája óta a különböző légitársaságok sorra jelentik be, hogy szigorítanak szabályaikon. Eszerint a jövőben a norvég, a kanadai, a finn légitársaság, de a fapados EasyJet és Wizz Air gépeinek pilótafülkéjében is mindig két embernek kell lennie.
Forrás: Hír TV