2024. 11. 24. Vasárnap Emma napja
Jelenleg a TV-ben:

Híradó

Következik:

Napi aktuális 00:10

Totálissá válhat a médiaháború

, ,

2015. február 6., péntek 21:00, frissítve: szombat 19:08

Nem kommentálta a Fidesz frakcióvezetője azt a sajtóhírt, hogy a kormány lepaktált az RTL-lel a reklámadó egykulcsossá tételéről. A hivatalos magyarázat szerint a módosítás azért szükséges, hogy Magyarország elkerüljön egy újabb uniós kötelezettségszegési eljárást. A kormányzati tervek pénzügyi nyertese a külföldi tulajdonú RTL lenne, a kereskedelmi televízió adóterhe negyedére csökkenne. A különbözetet az eddigi nyilatkozatok alapján a kisebb, jórészt magyar tulajdonú médiavállalkozásokkal fizettetné meg a kormánytöbbség. Simicska Lajos üzletember és médiavállalkozó azt mondta: totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az 5 százalékos reklámadót.

„Az RTL és a TV2 nagy társadalmi károkat okoz, ezért a reklámadó bevezetését egyfajta egészségügyi termékadónak tekintem” – így nyilatkozott Gulyás Gergely, az Országgyűlés fideszes alelnöke tavaly nyáron a reklámadó bevezetése előtt a köztévében.

„Az RTL fenyegeti az országot, megzsarolja a nézőket és a politikusokat” – ezt már Lázár János kancelláriaminiszter mondta, miután – más médiumokhoz hasonlóan – az RTL is tiltakozott az új közteher ellen. Lázár János az utóbbi hetekben már a reklámadó csökkentéséről tárgyalt brüsszeli nyomásra az RTL régiós vezetőjével. Sajtóhírek szerint le is paktáltak egymással, az RTL jogi osztálya már tanulmányozza azt a kormányzati javaslatot, amely a többkulcsos reklámadót egykulcsossá tenné, mértékét pedig 5 százalék körül határozná meg. „Se ezt, se az ellenkezőjét nem mondta Lázár János miniszter úr a frakcióülésen. Azt mondta, hogy a magyar kormány tárgyalásokat folytat, erre kért felhatalmazást, én pedig újságokban megjelent értesüléseket nem tudok kommentálni, se pró, se kontra” – mondta Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője.

Az egykulcsos adó egyértelmű nyertese az RTL lenne, a külföldi tulajdonú és a reklámadó bevezetése óta a kormánnyal szemben a korábbinál kritikusabb csatorna adóterhe negyedére csökkenne. A különbözetet magyar tulajdonú, jóval kevésbé tőkeerős médiavállalkozások fizetnék meg a kormánypárti nyilatkozatok alapján. „A reklámadóból terveztünk bevételt a költségvetésbe, a költségvetésen nem kívánunk módosítani, ebből az következik, hogy a reklámadóból származó bevételt valahogy pótolni kell. Ezt a kormánynak meg kell tudnia oldani” – tette hozzá Rogán Antal.

Ha a kormány valóban bevezeti az 5 százalékos reklámadót az RTL-lel való békülés jegyében, a médiaháború totálissá válhat – nyilatkozta a Népszavának, majd később az Origo internetes portálnak Simicska Lajos. A jobboldali üzletember és médiavállalkozó azt mondta: a harc nem a pénzről, hanem az elvekről szól. Szerinte Orbán Viktor miniszterelnök el akarja lehetetleníteni a kormánnyal szemben kritikus vagy ellenséges sajtót. Simicska Lajos számításai szerint a hozzá köthető médiavállalkozások ötször annyi adót fizetnének a tervezett módosítás után.

„A kormány nem háborúzik senkivel” – mondta Kovács Zoltán. A kormányszóvivő arra a kérdésre már nem válaszolt, hogy az egykulcsos reklámadóval hány magyar médiavállalkozás járna rosszul. Kovács Zoltán érdemben nem reagált arra a felvetésre sem, hogy a kormány miért megy szembe eddigi adózási elveivel, amikor magyar cégek helyett multinacionális vállalkozásnak kedvez. „A kormány politikájában az elmúlt években is teljesen egyértelmű, hogy adózási és minden más kérdésben a társadalmi igazságosság és egyúttal az ország gazdaságának és teherbíró képességének fenntartható formában történő megteremtése motivál minket” – hangsúlyozta a kormányszóvivő.

A reklámszövetség számításai szerint az egységesen 5 százalékos reklámadó a kisebb nyomtatott, illetve online lapok megszűnéséhez vezethet. „Látszik az, hogy azonnali veszteségbe sorol rengeteg vállalkozást, ami nyilván létszámleépítéssel és olyan döntésekkel járhat, hogy teljesen megszüntetik a vállalkozást” – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

A reklámszövetség elnöke megjegyezte: Ausztriában közel 20 százalékkal csökkent a piaci szereplők száma, miután az ottani vezetés bevezette a szintén 5 százalékos reklámadót.

Simicska Lajos lesz a Hír TV elnöke

Lelkiismereti okokból lemondott a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió több vezetője. Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, Élő Gábor, az MNO főszerkesztője, Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese és Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese lelkiismereti okokból nyújtották be le- és felmondásukat. A Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. közölte, hogy a Hír TV új elnöke Simicska Lajos lett, aki meghatározó tulajdonrészt szerzett a csatornát működtető cégben és a Magyar Nemzetben is. A lap főszerkesztőjévé D. Horváth Gábor eddigi főszerkesztő-helyettest nevezték ki, a lap kiadójának ügyvezetője pedig Tóth Marianna lett. A Lánchíd Rádió élére Schlecht Csaba került ügyvezető főszerkesztőként.

A sajtószabadság fekete napja

A szocialisták továbbra sem értenek egyet a reklámadóval. Az ellenzéki párt elnöke szerint a sajtószabadságot sértené, ha a közterhet egykulcsossá tennék a kormánypártok. „Ma, ami bejelentésre került egy politikai háború következményeként, az a sajtószabadság fekete napja. Az, hogy mindegy egyes sajtóhirdető és sajtófelület normatív módon egyaránt 5 százalékot fizet, ez a lehető legszörnyűbb megoldás. Semmilyen adót nem támogatunk” – hangsúlyozta az MSZP elnöke.

Jobbik: A kormány politikai célokra használja a reklámadót

A Jobbik szerint egyértelművé vált, hogy a kormány politikai célokra használja a reklámadót. A jobboldali ellenzéki párt aggályosnak tartja, hogy a tervezett módosítás multinacionális cégeknek kedvezne magyar tulajdonú vállalkozások kárára. „Egy elvileg gazdasági célú jogszabályt beáldoznak napi politikai küzdelmeknek. Elfogadhatatlan az, hogy politikai tartalomszabályozásra használják a reklámadót. Ennek abszolút nem volna helye ebben a jogszabályban” – mondta Novák Előd, a Jobbik képviselője.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!