Reklámadó: mélyreható vizsgálatot indított Brüsszel
Az Európai Bizottság közleményben tudatta, hogy részletes vizsgálatot indított a tavaly nyáron bevezetett reklámadó miatt. Brüsszelnek nem magával az adóval van baja, hanem az adó kivetésének módjával: az adóalappal, a kulcsok számával és a kulcsok mértékével. A bizottság szerint az árbevétel adóztatásával az állam versenyhátrányt okoz a nagyobb médiavállalkozásoknak. A nyereség adóztatását a testület nem kifogásolná – derül ki a közleményből. A vizsgálat lezárultáig Brüsszel megtiltotta a magyar kormánynak a reklámadó beszedését.
– A bizottság általánosságban véve üdvözli, hogy a magyar kormány változtatásokat tervez a reklámadóval kapcsolatban. A magyar parlamentnek kell dönteni az adó végösszegéről, ezt még nem ismerjük. Tehát ha a magyar kormány változtatásokat léptet életbe, azokat is elemezni fogjuk, hogy a törvény nem tisztességtelen-e, és nem diszkriminálja egyik médiavállalkozást sem. Ettől függetlenül a ma megindított formális vizsgálatra is szükség van, mert meg kell állapítanunk, hogy az intézkedések és az állami kifizetések már eddig is torzíthatták a piacot – közölte csütörtökön Ricardo Cardoso, az Európai Bizottság szóvivője.
Progresszív adókulcs helyett nyereségen alapuló adókulcs
A brüsszeli vélemény szerint a maximálisan 50 százalékos progresszív kulcs tisztességtelen versenyelőnyt jelenthet, vagy akár tiltott állami támogatást is. A progresszív adókulcs helyett nyereségen alapuló adókulcsot javasolnak az Európai Bizottságnál – mondta el a Hír Televízió tudósítója a döntést követően Belgiumból.
Kitért arra is, hogy voltak eddig is egyeztetések, de a bizottságot a mostani koncepció nem győzte meg. Hangsúlyozzák, hazánk kiszabhat reklámadót, de a megfelelő adókulccsal. Brüsszelben most arra kértek mindenkit (piaci szereplőket, érintetteket – a szerk.), hogy fejtsék ki álláspontjukat, a kormány válasza mellett várják a véleményeket, ezek alapján alakítják ki a további álláspontjukat.
Csak a bizottság jóváhagyása után döntenek
A Miniszterelnökséget vezető miniszter még a brüsszeli közlemény megjelenése előtt nyilatkozott a Hír TV-nek. Lázár János azt mondta: a szerdai kormányülés után tájékoztatták az Európai Bizottságot, hogy Magyarország hajlandó módosítani a reklámadón. „Nincs még a mértékben olyan konszenzus, amely az Európai Bizottság támogatását is bírná. Amíg az Európai Bizottság nem hagy jóvá tervezeteket, addig erről nem tudom tájékoztatni a nyilvánosságot, de szerintem ez egy héten belül meglesz” – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Noha a miniszter korábban azt mondta, hogy az adó módosításáról egyeztetnek a Magyar Reklámszövetséggel, az érdekképviselettel továbbra sem keresi a kormány a kapcsolatot. „Iparági szempontból a jelenleg hatályos reklámadó-jogszabály óriási torzításokat okozott, mert van, akinek akár 50 százalékot kell fizetnie, és van, akinek nullát. A Magyar Reklámszövetség és az iparág minden egyes szereplője egyetlenegy álláspontot hajlandó és képes elfogadni, ez pedig a nulla százalék” – hangsúlyozta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.
A közteher módosításáról egyébként Lázár János hónapokig tárgyalt a legnagyobb piaci szereplő, az RTL külföldi tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal. A reklámadó legnagyobb befizetője jelenleg a magyar RTL, a legmagasabb, 50 százalékos kulcsot a médiavállalkozásra szabták.
Forrás: Hír TV