M4: a Miniszterelnökség továbbra is az unióra mutogat
2015. április 9., csütörtök 15:28, frissítve: csütörtök 21:27
Szerdai ülésén meghozta a kormány a határozatot az M4-es autópálya építésének leállításáról – jelentette be szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Lázár János azt mondta: a számlákat tételesen átvizsgálják, és csak a kormány által indokoltnak tartott költségeket fizetik ki a kivitelezőknek. Hozzátette, hogy a munkálatok folytatására átutalt 22 milliárd forintot visszakérik a cégektől. A politikus megerősítette, a kabinet nem tudta meggyőzni az Európai Uniót arról, hogy a sztrádára szükség van.
„2015 márciusában zárultak le a tárgyalások, az Európai Bizottság végérvényesen és visszavonhatatlanul közölte a kormánnyal, hogy ennek a programnak a céljával, tartalmával, a közbeszerzési eljárás eredményével – már ami a kiviteli árakat illeti – nem ért egyet, és ennek a támogatására sem a mostani fejlesztési ciklusban, sem a következő időszak fejlesztési ciklusában nincs semmiféle lehetőség” – fogalmazott a kancelláriaminiszter.
Tekintse meg Lázár János teljes sajtótájékoztatóját:
Az EB nem kérdőjelezte meg
Nem kérdőjelezte meg az Európai Bizottság az M4-es autópálya építésére kiírt tender szabályosságát, az EU nem támogatta pénzzel a beruházást – erősítette meg az Európai Bizottság szóvivője. Korábban a Miniszterelnökség helyettes államtitkára arra hivatkozott: azért állították le az építkezést, mert a bizottság egyik tisztségviselőjétől informális jelzést kaptak, hogy a beruházás kartellgyanús.
„A beruházást az európai támogatásért 2013 végén terjesztette be a magyar állam, de az Európai Bizottság nem hagyta jóvá. Később a magyar kormány vissza is vonta, mert a bizottság néhány dolgot aggályosnak talált benne, köztük a magas árat. A tendereljárást ugyanakkor nem kérdőjeleztük meg, és egyelőre nincs is több hozzáfűznivalónk” – mondta Jakub Adamowicz.
Az igazi vesztesek
A több száz kis- és közepes alvállalkozó lehet az igazi vesztese annak, hogy szünetel az M4-es autópálya építése. A Népszavának az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének alelnöke azt mondta: a kisebb cégek biztosan nem tudják átvészelni azt a másfél évet, amely sajtóhírek szerint a beruházás újraindításához szükséges lehet. Koji László szerint az építkezés leállítása, majd folytatása mindenképpen drágítja a programot. A szakember szerint a jelenleg legfelkészültebb hazai autópálya- és hídépítő cégek nyerték el a megbízást, így kérdés, hogy ki vehetné át a beruházást.
Forrás: Hír TV