Lezuhant a Germanwings egyik repülőgépe
2015. március 24., kedd 12:20, frissítve: csütörtök 16:51
Senki sem élte túl az Alpokban történt légikatasztrófát a francia elnök szerint. Francois Hollande azt mondta, a mentőalakulatok már elindultak, de nem reménykednek abban, hogy túlélőket találnak. A repülő a Germanwings járata volt, ami Barcelonából tartott Düsseldorfba.
Az Airbus 320-as vészjelzést adott le, mielőtt eltűnt a radarról. A gépen 142 utas és 6 fős személyzet tartózkodott. A maradványok egy részét helyi hírek szerint már megtalálták.
Egy a Hír Televíziónak nyilatkozó pilóta azt mondta, hogy ez a repülő a jelenlegi legmodernebb technikát vonultatja fel, ami a repülésben létezik. A Lufthansa légitársaságnál az elmúlt időszakban több sztrájkot is tartottak a pilóták, arra hivatkozva, hogy sokat dolgoznak, de Pető György azt kizártnak tartja, hogy emberi mulasztás történt, főleg azért, mert ezeket a gépeket utazómagasságon robotpilóta irányítja. A Flightradar repülőgép-figyelő weboldal szerint a Germanwings repülőgépe hosszasan süllyedt, így a robbanás egyelőre kizárható.
Sajtóinformációk szerint a Germanwings gépe délelőtt 10 óra 45 perckor tűnt el a radarokról, úgy tudni, hogy a 11-ezres utazómagasságról zuhant néhány perc leforgása alatt 6-7 ezer méterre, ezt követően már nem adott jelet magáról. Egyelőre senki nem tudja, hogy pontosan mi történt. A gép az Alpok déli lábánál csapódhatott be, több síparadicsomhoz is közel, ezért onnan is elindultak a hegyimentők a roncsok felkutatására.
Az már biztos, hogy a pilóták vészjelzést adtak le repülés közben – mint a televíziónknak nyilatkozó Pető György pilóta fogalmazott –, tisztában lehettek azzal, hogy valami gond van. Hozzátette ugyanakkor: az, hogy egy gép az utazómagasságon repülve csak úgy, magától lezuhanjon, nagyon ritka dolog.
A típusról szólva elmondta, az Airbus A320-as egy rendkívül elterjedt gép, ugyan volt már balesete korábban, de nagyon megbízható konstrukció, a pilóták is szeretik. Mint hangsúlyozta, az, hogy a Lufthansa cége, a Germanwings úgynevezett „low cost”, a köznyelvben fapados légitársaság, az alacsony költségvetés a karbantartásra nem vonatkozik, ugyanolyan jól rendben tartják a repülőiket, mint mondjuk a British Airways.
A repülőgyártó egyébként kiadott egy közleményt, amiben az áll, hogy a szerencsétlenül járt gép 24 éves volt, ami átlagosnak mondható. A Lufthansa a világ egyik legbiztonságosabb légitársaságai közé tartozik, ennek ellenére már megindult az üzleti spekuláció, folyamatosan esnek a Lufthansa részvényei.
Nem tudni, hogy van-e magyar áldozat
Azt egyelőre nem tudni, hogy van-e magyar áldozata a szerencsétlenségnek. A Külgazdasági és Külügyminisztérium jelenleg a párizsi nagykövetség információjára vár. A Germanwings Budapestről is indít járatokat. A Liszt Ferenc repülőtér forgalmát nem érinti a katasztrófa, Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője a Hír TV-nek azt nyilatkozta, amíg nem ismertek a baleset körülményei, addig nem intézkednek.
A legtöbb külföldi sajtóorgánum csak találgatásba bocsátkozik a katasztrófával kapcsolatban, az biztos, hogy a gép 6-7 perc leforgása alatt több ezer métert zuhant. Az előírás szerint a pilótáknak ilyenkor az a dolguk, hogy a gép navigációjával foglalkozzanak és a legközelebbi repülőtértől engedélyt kérjenek a leszálláshoz, amit a Germanwings alkalmazottai meg is tettek.
A Lufthansa Techniknél nemrég teljes kivizsgálást rendeltek el a típusra a gépek sebességmérő berendezései miatt (több alkalommal is gond volt velük), de azt nem tudni, hogy a mostani balesetet is ezeknek a berendezéseknek a meghibásodása idézte-e elő.
Forrás: Hír TV