Újraindítják a kutatást
2015. január 5., hétfő 11:13, frissítve: péntek 09:51
Felfüggesztették az indonéz hatóságok az Air Asia Surabaya és Szingapúr közötti járatainak repülési jogát. A közlekedési minisztérium szerint ugyanis a légitársaság csak hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton repülhetett volna, ezt azonban a cég folyamatosan megszegte. „Nem akkor repülnek, amikor engedélyezve van, vagy jóvá van hagyva. Mindig azt mondtam, hogy Surabayából Szingapúrba hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton repülhetnek, de ők most hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap repülnek, és ez teljesen különbözik a megállapodástól és az engedélyektől” – mondta Djoko Murjatmodjo, az Indonéz Közlekedési Minisztérium légi közlekedési igazgatója.
Közben az enyhülő időjárás miatt újraindították a maradványok utáni kutatást a Jáva-tengeren. A tenger alá az indonéz hadsereg búvárai is le tudtak merülni, azt a területet próbálják megközelíteni, ahol a hatóságok korábban hanglokátorral megtalálták a lezuhant gép roncsait. A fekete dobozt egyelőre nem találták meg. A víz felszínén és a partvidéken hajók és helikopterek keresik a gép maradványait. A keresésbe Kína is besegít. „Adatanalízist, keresési segítséget nyújtunk javarészt, de felderítési támogatást és szakembereket is biztosítunk, akik döntéshozói javaslatokkal tudnak szolgálni” – fogalmazott Jin Csie, a kínai tengerészeti kereső- és mentőközpont igazgatója.
Az eddigi kutatások során 34 holttestet találtak meg a hatóságok a gépen utazó 162-ből. A 34 holttestből kilencet már azonosítottak, a földi maradványokat pedig átadták családjaiknak. Az indonéziai meteorológiai szolgálat szerint a tragédiát a szélsőséges időjárás okozta. A pilóta és első tisztje rendkívül tapasztaltnak számított, az 53 éves indonéz férfi több mint 20 000 órát repült eddig. „Ez egy nagyon nagy szám, és azt mutatja, hogy egy rendkívül tapasztalt kapitányról van szó. Egy olyan emberről van szó, aki valószínűleg már 50-60 éves lehet és legalább 30 éve repül, tehát egy tapasztalt pilótáról van szó. Az első tiszt is azért relatív tapasztalt volt, és ennek fényében tűnik különösen furcsának, amit most ugye tegnap óta mondanak, hogy viharba repültek bele, mert egy nagyon tapasztalatlan pilóta is jól tudja, egy tapasztalt pedig nyilván még jobban, hogy a vihar az első számú ellensége a repülésnek, illetve a repülőgépnek” – szögezte le Pető György repülési szakértő.
Az elmúlt napok kutatási műveleteiben 20 repülő és helikopter, 27 indonéz, japán, szingapúri, maláj és amerikai hajó, valamint több búvárcsoport vett részt.
Forrás: Hír TV