A tervezet ellen több mint 130 médium tiltakozott, néhány országos televíziócsatorna adásszünetet tartott, elsötétült több hírportál, és a napilapok is tiltakozó szövegeket jelentettek meg. A médiaszakma szerint a reklámadóból legfeljebb kilencmilliárd forint folyna be a költségvetésbe, ugyanakkor a nemzetgazdaságban 45 milliárdos kiesést jelentene, és jelentős elbocsátásokat az ágazatban.
Az országgyűlés költségvetési bizottsága a kormánypárti szavazatokkal támogatta a reklámadó tárgysorozatba vételét. A jogszabály előterjesztője, L. Simon László szerint a javaslat nem veszélyezteti a minőségi újságírást, és kiemelte, hogy a politikai pluralizmust szolgáló médiumokat nem érintené a reklámadó, mert a mértéke ötszázmillió forint árbevételig nulla százalék. Példaként a Magyar Narancs és a Népszava árbevételét említette.
– Ez a jogszabálytervezet a magyar újságírást, a magyar minőségi újságírást nem veszélyezteti, ez a törvénytervezet a magyar sajtószabadságot egyáltalán nem veszélyezteti. Szó nincs róla, hogy ez egy újságírás- és sajtószabadság-ellenes törvénytervezet lenne. A magyar költségvetés számára azonban ezekből az extra bevételekből is csatornázunk – mondta L. Simon László.
A Fidesz frakcióelnöksége kedd este ül össze, és áttekinti a törvénytervezethez kapcsolódó módosító indítványokat. Rogán Antal azt mondta: az új adóról az ősszel, az adótörvények vitájakor még lehet majd egyeztetni.
– Én egyelőre a módosítási szándékokat sem ismerem, majd ha azokat ismerem, akkor azok fényében tudok erről véleményt alkotni. A frakció ma arról hozott döntést, hogy ha kell akkor változatlan formájában is elfogadja a reklámadóról szóló törvényt, de azért a vitában elhangzó érveket szeretném megismerni – mondta Rogán Antal.
A reklámadó törvényjavaslata nem reklám-, hanem médiaadó bevezetéséről szól, ugyanis nem a reklám-, hanem a médiaszabályozás a célja- az LMP frakcióvezetője szerint. Schiffer András ugyanakkor azt mondta: pártja egy, a túlfogyasztást visszaszorító kezdeményezést támogatna. Az ökopárt társelnöke szerint fel kell mérni, hogy egy ilyen törvény hány munkahely megszűnésével jár, illetve azt, hogy milyen hatást gyakorol a társadalmi célú reklámokra.
– Egy olyan reklámadót, amely többek között a túlfogyasztást kívánja visszavágni, mi akár támogatnánk is. Ez a médiaadó törvény azonban nem a túlfogyasztást akarja visszaszorítani, hanem a túlfogyasztás haszonélvezőit akarja kijelölni a hatalom – mondta Schiffer András.
A Jobbik ingyen internetet adna
Alanyi jogon ingyen internetet adna minden igénylőnek a Jobbik a reklámadó-bevételből. Novák Előd alelnök azt a Fideszes elképzelést, hogy a várt 5-10 milliárd forintos bevételt iskolafejlesztésre fordítsák, demagógnak és szakmailag indokolhatatlannak tartja. Az viszont szerintük megvalósítható lenne, hogy Magyarországon minden igénylő 1 gigabite-os mobilinternet-csomaghoz jusson ebből a pénzből.
– Szükséges, különösen az elmaradottabb falusi, tanyasi vidékeken is elérhető mobilinternet-hálózatot alanyi jogon biztosítani a magyar embereknek, ez pedig egy ekkora összegből megvalósítható lenne. Nyilvánvalóan nagyon komoly nemzetgazdasági előnyökkel is járhat, hiszen a távmunka, a távoktatás fellendülhet, az elektronikus közigazgatás általánosabbá válhat és rendkívül komoly költségeket lehet megtakarítani.
Forrás: Hír TV