2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Akik a hazára voksoltak

Következik:

Híradó 12:00

Milyen hatása lesz az új útdíjrendszernek?

2014. december 12., péntek 16:44, frissítve: péntek 19:19

A Miniszterelnökség szerint jobban járnak az autósok az új útdíjrendszerrel. Közben a Pest megyei önkormányzat is azt kérte, hogy gondolják át az M0-s és a fővárosba vezető autópályák egyes szakaszainak fizetőssé tételét.

Puhulhat az M0-s körgyűrű fizetőssé tételéről szóló kormányzati javaslat – a miniszterelnök szerint elképzelhető, hogy a Megyeri híd ingyenes marad. Orbán Viktor a Kossuth rádióban azt mondta: az éves megyei matricák bevezetésével összességében a magyar autósoknak kedvez majd az útdíjrendszer átalakítása, miközben a költségvetés is jól jár. Bővebben>>

Orbán Viktor a Napi Gazdaságnak adott interjúban azt mondta: az M0-s egyes részeinek fizetőssé tétele uniós kötelezettség. A kormány emellett a MÁV és a buszközlekedés átszervezéséről sem mondott le, csak az érdekütközések miatt lassabb a folyamat. A miniszterelnök szerint a cél továbbra is a párhuzamosságok megszüntetése, a kormány pedig a vasútfejlesztés mellett áll.

Jobban járnak az autósok a január 1-jén bevezetésre kerülő új útdíjrendszerrel – állítja a Miniszterelnökség helyettes államtitkára. Csepreghy Nándor Magyarország élőben című műsorunkban hangsúlyozta: azzal, hogy megyékre érvényes éves matricákat lehet majd vásárolni, egy Balaton–Budapest távot többször megtevő autós éves szinten csak 15 ezer forintot fog fizetni, szemben a jelenlegi körülbelül 45 ezer forinttal. „Ez az intézkedés, ami az útdíjak körül csoportosítható, 20 milliárdos bevételt eredményez a központi költségvetésben. Ezek közül a legnagyobb tétel, ami a leginkább érdekli az embereket, az a személyautókra vonatkozó, ma bejelentett intézkedés” – mondta a helyettes államtitkár.

Ellenzi a körgyűrű fizetőssé tételét Szűcs Lajos

Ellenzi a körgyűrű fizetőssé tételét a vecsési választókerület fideszes képviselője is. Szűcs Lajos szerint ugyanis ennek az lesz a következménye, hogy a forgalom a budapesti utakra terelődik, dugókat és közlekedési káoszt okozva, pedig az M0-snak éppen a tehermentesítés lenne a funkciója. Szűcs Lajos azt mondta: a gyáli polgármesterrel együtt jövő hét csütörtökön egy tanácskozáson szeretnék bemutatni ezeket a hátrányokat a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselőjének, és meg akarják győzni a kormányt, hogy vesse el a tervezetet. „Azt szeretnénk elérni, hogy egységesen ne kerüljön bevezetésre ez a díjfizetés. Azt szeretnénk elérni, hogy az ott élő embereket ne korlátozzuk abban, hogy a közlekedésük, a munkahelyük megközelítése hátrányt szenvedjen” – mondta az országgyűlési képviselő.

A Pest megyei önkormányzat arra kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy gondolja át az M0-s bizonyos részeinek, illetve az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételét. A fideszes vezetésű megyei közgyűlés a főváros környéki települések lakosságának érdekeire hivatkozik. Az önkormányzat sajtófőnöke az MTI-nek azt mondta: a napi ingázás sokak számára létszükséglet. Hozzátette: a tervezett útdíj nemcsak a munkavállalókat, hanem azokat a családokat is sújtaná, akiknek a gyermekei más településen járnak iskolába, óvodába vagy sportolni.

Emelkedhetnek a különjáratos buszok tarifái

Várhatóan 10 százalékkal emelkedhetnek a különjáratos buszok tarifái, ha a kormány a kamionok és teherjárművek után az autóbuszoknál is bevezeti az útdíjat. Az egyik pécsi, utaztatással foglalkozó vállalkozás ügyvezetője szerint a cégek előbb-utóbb áthárítják a díjat ügyfeleikre. Ő úgy tudja, ebből a díjból évente 40 milliárd forint bevételre számít a költségvetés. Pécsett egyébként a jövő év közepére készül el az M60-as autópálya várost elkerülő szakasza, amelyet szintén csak pályamatricával lehet igénybe venni. „Én azt gondolom, hogyha ezt bevezetik, jelentősen meg fogja emelni a szemétszállítás, a különjáratos személyszállítás díjait, tehát valószínűség szerint az utasok fogják végső soron ezt megfizetni ugyanúgy, mint most az autópályadíjakat is tulajdonképpen az utas fizeti” – fogalmazott Korpári László, a Kopári és Horváth Kft. ügyvezetője.

Nem csak a budapesti körgyűrű lesz fizetős

Nemcsak a budapesti körgyűrű, illetve a sztrádák fővárosi bevezető szakaszai lesznek fizetősek a tervek szerint januártól, hanem a nagyvárosokat elkerülő útszakaszok is. Az autósoknak így az M7-es Székesfehérvárt elkerülő szakaszán éppúgy fizetniük kell, mint az M1-esen Tatabánya mellett elhaladva, vagy az M2-es autóúton Vác elkerülő szakaszán. De díjkötelessé válik Rajka irányában az M15-ös gyorsforgalmi út, illetve Kaposvárnál a várost elkerülő 61-es főút is.

A DK rendkívüli ülést akar

A Demokratikus Koalíció a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésének összehívását kéri a főpolgármestertől az új útdíjrendszer miatt. A párt azért ellenzi a tervet, mert az érintett szakaszokon nemcsak az agglomerációból érkezőknek kell majd fizetniük, hanem minden budapesti autósnak, így például a külső kerületekben élőknek is, ha be akarnak menni munkahelyükre.

Javaslatot nyújtanak be a szocialisták

Határozati javaslatot nyújtanak be a szocialisták a parlamentnek, hogy a kormány ne tehesse fizetőssé a jelenleg díjmentesen használható autópálya-szakaszokat. Az MSZP budapesti elnöke szerint így az országgyűlési képviselők dönthetnének a tervezet visszavonásáról. Kunhalmi Ágnes hangsúlyozta: az útdíj kevés bevételt hozna és sok kárt okozna. „A lényege az, hogy a ma még díjmentes M0-s és bevezetői szakaszai maradjanak is azok, döntsenek az országgyűlési képviselők kollektíven és közösen arról fideszesek is, és majd elválik, hogy a fideszes képviselők a saját pártjukat képveselik-e, vagy Budapest érdekeit, az ország érdekeit” – mondta Kunhalmi.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!