2024. 03. 29. Péntek Auguszta napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

Megroppantaná a cégeket a kormány különadója

2014. július 10., csütörtök 18:00, frissítve: péntek 10:16

Több ezres elbocsátások, félbehagyott beruházások, kivéreztetett cégek és ezer milliárd forintot meghaladó állami többletkiadás. Ezzel járna az útépítő cégeket terhelő különadó bevezetése. Sajtóhírek szerint az érintett társaságok a nettó árbevételük 15 százalékát fizetnék be visszamenőlegesen. A nyilvánosan fellelhető közbeszerzési adatok alapján a különadó 100 milliárd forintos terhet jelentene a szektornak a Hír TV számításai szerint. Lázár János a Hír TV-nek azt állította, hogy a kormány nem tervezi különadó kivetését az útépítésre vagy a magas-építésre. A Bajnai-szövetség a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálatát kéri az ügyben.

A 2010-es választások előtt avatta fel Bajnai Gordon akkori miniszterelnök az M6-os autópálya Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszát. A kivitelező jelentős summát fizethet be utólag az államkasszába, ha a kormánytöbbség a médiavállalkozások után az útépítő cégekre is különadót vet ki. Az új közteher bevezetésének tervét a 444.hu szellőztette meg. Az internetes portál birtokába került törvénytervezet szerint az összes olyan cég fizethet, amelyik százmillió forint feletti útépítési megbízást nyert az utóbbi években az államtól. „A kormányülésen akár most, akár a korábbi hónapokban, fel sem merült, hogy különadót vezessünk be a magyar építőiparra” – cáfolta a híreket Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszer.

A 444.hu értesülése szerint azonban a törvénytervezetről hamarosan tárgyal a kormány, és a reklámadó bevezetéséről szóló javaslatot sem a kormány, hanem egy fideszes országgyűlési képviselő terjesztette a parlament elé. A Miniszterelnökséget vezető miniszter elismerte, hogy Brüsszel kifogásolja a magyar közbeszerzési gyakorlatot az útépítéseknél. Az Európai Unió szerint nem lehetett volna feltételként kikötni, hogy csak olyan cég pályázhat, amelynek a közelben van aszfaltkeverő telepe. „2007–2011 közötti útépítésekkel kapcsolatban az unió vizsgálatot indított Magyarországgal szemben, amelyben ötszázmilliárd forintos útépítéssel kapcsolatban fogalmaz meg kételyeket és aggályokat, ez a vita még nem került lezárásra, várhatóan jelentős bírsággal sújtják majd Magyarországot. Egyelőre nem tudom megmondani, hogy ennek mi lesz a következménye az ötszázmilliárd forintos beruházási csomagban lévő cégre. A magyar kormánynak az a célja, hogy megvédje a magyar adófizetőket és a magyar cégeket, ezt a védelmet nem tervezzük kiterjeszteni a külföldi cégekre” – jelentette ki Lázár János.

A 444.hu a Lázár János által említettnél tágabb időszakról írt. Az internetes portál szerint a különadót nem a 2007 és 2011, hanem a 2007 és 2014 közötti közbeszerzések után kellene leróniuk az útépítő cégeknek, mértéke pedig a nettó árbevétel 15 százaléka lenne. A nyilvánosan fellelhető közbeszerzési adatok alapján az unió által vitatott beruházások összértéke nem ötszáz, hanem közel hatszázötvenmilliárd forint a Hír TV összesítése szerint. A különadó tehát csaknem százmilliárd forint lenne. Az összeg 80 százalékán a négy legnagyobb cég, a Strabag, a Közgép, a Colas és a Duna Aszfalt osztozna nagyjából egyenlő arányban. Az adó tönkretenné a társaságokat, az összes uniós forrásból fedezett építkezésüket le kellene állítaniuk, ami ezerkétszáz milliárd forintos többletkiadást okozna a magyar adófizetőknek. Az uniós szabályok szerint ugyanis az összes támogatást vissza kell fizetni, ha a beruházás nem készül el határidőre. Az elszámolási határidő pedig 2015 végén lejár.

A Bajnai-szövetség a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálatát kéri az ügyben. „Bármelyik kormány követett el visszaélést vagy szakszerűtlenséget, mi abban vagyunk érdekeltek, hogy ez mind derüljön ki, de nem mi vagyunk ebben érdekeltek, hanem az állampolgárok, mert a mi pénzünkről van szó” – mondta Pápa Levente, az Együtt–PM-Szövetség elnökségi tagja.

Útépítési különadót a szocialisták is terveztek, de nem visszamenőlegesen. „A mi javaslatunk arra vonatkozott, hogy a kimutatható nyereségből különítsenek el, és fizessenek meg az államnak. Ahogy a bankokat is megadóztatták, ezeket a cégeket is nyugodtan meg lehet adóztatni, de ez csak a jövőre tud vonatkozni, és alapvetően a nyereségre koncentrálva, azaz, hogy az adó a nyereségre alapultan, míg, ha jól értem, az a javaslat arról szól, hogy van egy összeg, és azt be kell szedni függetlenül attól, hogy a cégek nyereséggel rendelkeznek-e vagy sem” – mondta Bárándi Gergely MSZP-s képviselő.

A különadó bevezetésével szakemberek és szakmunkások ezrei kerülnének utcára, de az új közteher lenullázná az alvállalkozókat és a beszállítókat is.

A volt fejlesztési miniszter szerint semmi szükség útadóra

Németh Lászlóné szerint nincs is szükség az útépítő cégeket sújtó különadóra, mivel az ágazatban esetlegesen szabálytalanul felhasznált uniós pénzeket más területen felhasználhatja az ország – erről a volt fejlesztési miniszter beszélt Magyarország élőben című műsorunkban. Bővebben>>>

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!