2024. 04. 25. Csütörtök Márk napja
Jelenleg a TV-ben:

CPAC Magyarország 2024

Következik:

CPAC Magyarország 2024 04:00

Fizetős lesz az M0-s körgyőrű jelentős része

,

2014. december 11., csütörtök 20:53, frissítve: péntek 07:16

Mást mond a kormányszóvivő és mást a nemzetgazdasági miniszter az autópályadíj kiterjesztéséről. Kovács Zoltán szerint szemléletváltásra ösztönzi az autóval ingázókat, hogy jövőre fizetőssé tennék a Budapestet elkerülő M0-s egyes részeit és az autópályák fővárosi bevezető szakaszait. A nemzetgazdasági miniszter elismerte, hogy költségvetési lyukat foltoznak be. Budapest külső kerületeinek és az agglomerációs települések polgármesterei az átmenő forgalom megnövekedésétől tartanak. A fizetős úthálózat bővítésére az ellenzék is nemet mond.

Január 1-je után sokan válthatnak – nemcsak sávot, hanem útszakaszt is. A kormány fizetőssé tenné az autópályák fővárosi bevezető szakaszait és a Budapestet elkerülő M0-st – az M1-es és az M5-ös autópályákat összekötő rész kivételével. A tarifa évi ötezer forint lenne. Ugyanennyibe kerülne a másik újdonság, az autópályák megyei szakaszaira megvásárolható éves matrica. A Miniszterelnökség egyik kommunikációs államtitkára szerint a megyei matricákkal az emberek egy része jól jár.

„A kormány döntésével 37 500 forintot takarít meg minden család, akiknek az éves matricát úgy kellett megváltania eddig, hogy lakóhelyük és munkahelyük ugyanabba a megyében található. Ennek a költsége 400 forintot jelent havonta autónként, ami munkanapokra vetítve 20 forint kiadást jelent a családoknak” – nyilatkozta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára.

A kormányszóvivő szerint a fizetős úthálózat bővítése szemléletváltásra ösztönöz. „Valóban összefüggésben van a közösségi közlekedés például Budapest fejlesztésével is. Megpróbáljuk megteremteni azokat az arányokat, illetve azokat az ösztönzőket, amelyek épphogy tehermentesíteni igyekeznek a budapesti utakat azzal, hogy megpróbáljuk a fejlesztés alatt lévő, kiemelt fejlesztési irányt jelentő vasúthálózatra, vasúti közlekedésre, illetve közösségi közlekedésre szoktatni az embereket, ez a kormányzat kiemelt célja” – szögezte le Kovács Zoltán.

A nemzetgazdasági miniszter viszont elismerte, hogy költségvetési lyukat foltoznak be. „Természetesen készültek, minden döntést megelőznek hatástanulmányok. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az ügygazda ebben a kérdésben, számítások ott készültek el. Az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács, amikor véleményezte a jövő évi költségvetés tervezetét, akkor azt állapította meg, hogy az útdíjbevételeknél van egy elmaradás. Erre kellett a kormánynak intézkedéseket hoznia. A fejlesztési minisztérium ezt tette meg – nyilatkozta a nemzetgazdasági miniszter.

„Agyament ötlet”

A díjfizetés kiterjesztésének terve ellen az agglomeráció polgármesterei és a főváros külső kerületeinek vezetői egy emberként tiltakoznak.

„Én azt fogom kezdeményezni, hogy a BKK azonnal kezdje meg a rendelkezésre álló infók alapján a tulajdonukban lévő egységes forgalmi modellnek a vizsgálatát, ezzel lehet modellezni, hogy ez milyen hatást eredményezne, hol lenne forgalomnövekedés és hol használnának elkerülőutakat” – közölte Wintermantel Zsolt, Újpest fideszes polgármestere.

Tiltakozó levél
Óbuda fideszes polgármestere tiltakozó levelet írt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek. Bús Balázs arra számít, hogy a Pilis környéki települések lakói újra az Árpád hidat használják majd, ha a Megyeri híd fizetőssé válik. Emiatt megnőne a forgalom az Óbudát kettészelő Szentendrei úton.

Budaörs polgármestere attól tart, hogy rajtuk keresztül járnak majd vásárolni a budapestiek az M1-es és az M7-es autópályák bevezető szakasza mellett fekvő hipermarketekbe és a biatorbágyi Outletfaluba. „Ez egy agyament ötlet, ilyen a világon nincsen, hogy a nagyvárosoknak ezen bevezető szakaszán pénzt szedjenek vagy az elkerülőutakon pénzt szedjenek. Ez egy hungarikum, nem pozitív értelemben lenne, ha megvalósulna, de én bízom a józan észben” – fogalmazott Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere.

A fizetős M0-s áremeléssel jár – közölte a fuvarozók egyik érdekképviselete. „Több olyan teher is lesz január elsejével, amely azt fogja eredményezni, hogy itt jelentős mértékben végig kell gondolni, hogy további olyan intézkedéseket kell tenni, hogy a közúti fuvarozók versenyképessége ne változzon a jelenlegi helyzetben. Nem örülünk neki, de ugye minden költségnek megvan az a sajátossága, hogy át kell hárítani. Ez azt jelenti, hogy ezeket a költségeket a megbízóknak, az árutulajdonosoknak kell majd megfizetni” – mondta Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára.

Az utasokra hárítanák

Az egyik fővárosi taxistársaság is az utasokra hárítaná a többletköltséget. „Az utóbbi időben csak a tartalékok feléléséről volt szó, nyilván látta a városban a sárgítást, az új taxikat, egyebeket, úgyhogy ilyen tekintetben is fáj ez az új költség, ez a plusz sarc. Meg fogjuk oldani. Reméljük, hogy a kormányzat ezt még átgondolja” – nyilatkozta Tamás Miklós, a City Taxi elnöke.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a díjfizetés kiterjesztésének legnagyobb vesztesei azok az ingázók lesznek, akik autóval járnak Budapestre vagy Budapestről dolgozni.

Az MSZP szerint a kormány elveszítette valóságérzékét azzal, hogy fizetőssé tenné a M0-s autóutat és a bevezető útvonalakat. Tóbiás József pártelnök szerint az internetadó miatt elveszített milliárdokat akarja pótolni a kabinet egy Pest megyét és az agglomerációt érintő különadóval. „Pest megye, az agglomeráció, amely szorosan összefonódik a fővárossal, mind gazdasági, mind oktatási, mind egészségügyi szempontból, most egy különadót kapott a nyakába 2015-ben” – közölte az MSZP-elnök.

Az Együtt aktivistái az M7-es autópálya bevezetőjénél tiltakoztak. Szigetvári Viktor azt mondta a Hír TV-nek, hogy demonstrálni fognak a következő napokban a javaslat miatt. „A probléma a költségvetéssel van, ezért mindenkinek fel kell lépniük az improvizatív pluszadók ellen. Ezért az Együtt önkormányzati képviselői Szentendrén, Óbudán, Újpesten, itt, Budaörsön, Csepelen, Mátyásföldön és még sokfelé tiltakozó akciókat fognak végrehajtani a reggeli és az esti órákban” – mondta Szigetvári Viktor.

A Jobbik is tiltakozó akciókat helyezett kilátásba. A radikális párt közös fellépésre kérte a Pest megyei önkormányzatokat a szerintük értelmetlen adósarc ellen. Volner János azt mondta, az M0-s fizetőssé tétele tönkreteszi a főváros és környéke közlekedését. „Nagyon sok ember nem fog tudni eljutni útdíj fizetése nélkül ezután sem a munkahelyére, sem pedig a Pest megyei agglomerációs településekről, például a kórházakba, ahova kénytelen-kelletlen hordani a hozzátartozóit. Vagy éppen az iskolákba, ahova reggelenként a gyermekeket viszik” – nyilatkozta a Jobbik alelnöke.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!