2024. 06. 15. Szombat Jolán, Vid napja
Jelenleg a TV-ben:

Híradó

Következik:

Svenk 23:30

10 százalékos leépítés sem kizárt a reklámadó miatt

2014. június 5., csütörtök 21:27, frissítve: péntek 07:16

A színvonal csökkenésével és elbocsátásokkal jár a sajtóban a reklámadó bevezetése a szakmai szervezetek többsége szerint. Egyesek 10 százalékos létszámcsökkentést sem zárnak ki. A Magyar Reklámszövetség szerint a különadó visszafoghatja a növekedésnek indult belső fogyasztást. Az érdekképviselet tiltakozó felhívásához száznál több tévé és rádiócsatorna, továbbá újság, illetve internetes portál csatlakozott. A Hír Televízió is megszakította 19 órai híradóját, és 19 óra 15 perckor negyed órára elsötétült a képernyő.

A napilapok pénteki lapszáma sajtótörténetet ír. A legtöbb újság fehér címlappal jelenik meg a reklámadó miatt. Az online és az elektronikus sajtó már csütörtökön tiltakozott. A kezdeményezéshez csatlakozó rádiókban 19 óra 15 perckor beolvasták a tiltakozás szövegét.

Hír Televízió, RTL Klub, Tv2, Cool, Story 4, Viasat. A televíziós csatornák többsége negyed nyolckor 15 percre elsötétült, elfeketültek az internetes portálok is. A Magyar Reklámszövetség felhívásához 100 médium csatlakozott. „Lefordíthatjuk fesztiválokra, lefordíthatjuk a társadalom alapvetően olyan szintjére is, ami napi fogyasztási cikkeket jelent. Ugye nem gondoljuk azt, hogy ha a médiaszektorra kivetjük ezt az adót, akkor a médiaszektor nem fogja ezt tovább hárítani azonnal a hirdetőkre, akik éppen jelen pillanatban ma reklámokat szolgáltatnak? Ugye nem gondoljuk azt sem, hogy a hirdetők ezt nem fogják továbbhárítani a fogyasztókra? Hát dehogynem!” – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

A Főszerkesztők Fóruma megszorításokra számít. „A szerkesztők attól tartanak, és szerintem joggal, hogy elsőként az újságírók, a hírműsorok körében fognak megtakarítani a médiacégek, hiszen ezek azok, amelyek kereskedelmileg talán a legkevésbé számítanak, kereskedelmileg talán a legkevésbé tesznek hozzá egy-egy nagy médiacég bevételéhez” – mondta Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke.

A nyomtatott újságoknak tavaly negyvenmilliárd forintos reklámbevételük volt. Magyarországon hétmilliónál többen olvasnak rendszeresen valamilyen lapot. „A lapkiadók oldaláról azt látjuk, hogy körülbelül hatezer olyan család, hatezer olyan munkavállaló van, aki lapkiadásban, vagy annak valamilyen kapcsolt ágazatában dolgozik terjesztésben, gyártásban. Ha megvalósulna ez az adó ilyen formában, akkor nem kizárt a teljes médiát érintő 10 százalékos csökkenés” – vélekedett Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.

Az internetes újságok reklámbevétele évi 15 milliárd forint. Naponta 3 millióan kattintanak a portálokra. „Ezen szereplők egyáltalán nem visznek el extraprofitot vagy olyan profitot, amit a kormányzatnak extra módon meg kell adóztatni, ezek a szereplők épphogy megélnek, egy részük nyereséges, más részük veszteséges, és hogy ha a bevételeiket egy ilyen reklámadó tovább csökkenti, akkor félő, hogy nem lesz más megoldás, mint a tartalomgyártásra fordított költségeket csökkenteni, ami ahhoz a kellemetlen helyzethez vezethet, hogy még kevesebb újságírót, fotóst, szerkesztőt tudunk alkalmazni” – mondta Dunai András, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének elnöke.

A reklámadóból 7-9 milliárd forint bevétele lehet az államnak, de a Reklámszövetség számításai szerint középtávon 30-40 milliárdot veszíthet miatta a büdzsé nemzetgazdasági szinten.

A Fidesz támogatja a reklámadót

A Fidesz-frakció egyetért a reklámadó bevezetésével, és kezdeményezi, hogy a törvényjavaslatot már jövő héten tárgyalja a parlament – mondta a nagyobbik kormánypárt országgyűlési képviselőcsoportjának vezetője. Rogán Antal a sajtó tiltakozását és érveit a bankokéhoz hasonlította, amelyekre már az előző ciklusban különadót vetett ki a kétharmados kormánytöbbség. A politikus szerint az országgyűlési választáson az emberek ítéletet mondtak arról, hogy a közteherviselést ki kell terjeszteni a nyereséges ágazatokra. Megjegyezte: nem tudják figyelembe venni, hogy vannak veszteséges médiavállalatok is. Rogán Antal a Távirati Irodának azt mondta: a közteherviselés elve mindenkire vonatozik, ahogy a munkavállalónak személyi jövedelemadót kell fizetnie, úgy a jövőben a reklámpiac szereplőinek reklámadót.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!