Több ezer sofőr hiányzik
2015. július 11., szombat 12:22, frissítve: szombat 12:57
Szakemberek szerint a fuvarozóknak sokkal több munkájuk lenne, ha nem hiányozna öt-hatezer sofőr a magyar munkaerőpiacról. A szakemberhiánynak több oka van. Amíg a tehergépkocsi-vezetés hivatalosan nem szakma, nincs tekintélye.
„18 és 21 év között nem szerezhet C kategóriás jogosítványt a fiatal, ebből következően van egy életszakasz, amelyben keres magának más pályát, és mire odaérne, addigra már elhelyezkedett valahol máshol” – mondja Kanev László, a Kamionsuli ügyvezetője.
A hivatásos jogosítvány akár egymillió forintba is kerülhet, erre nagyon sok családnak nincs pénze. „Általában nettó 300 és 500 ezer forint között hirdetik meg a felvételt gépjárművezetők részére. Hogy mennyit kapnak kézhez, tehát mennyi a valóság, az másik történet, de a hirdetések alapján általában 300 és 500 ezer forint közötti nettót lehet megkeresni ebben a szakmában Magyarországon. Külföldön ez az összeg 700-800 ezer forintra jön ki” – mutatott rá Székely Sándor, a Teherfuvarozók Európai Szakszervezetének elnöke.
Ennek ellenére a fiatalok körében már nem divat a kamionvezetés.A nemzetközi fuvaroknál hetekig távol vannak családjuktól a sofőrök, erre rámehet a magánélet. „Először is el kellene ismerni a szakmát, és nem minimálbéren foglalkoztatni, mert még a legnagyobb fuvarozócégünk is minimálbéren foglalkoztatja a gépkocsivezetőit, ez lenne az alap. A másik, hogy a munkáltatói morál Magyarországon gyakorlatilag nagyon elmaradott a nyugat-európaihoz képest. A magyar fuvarozó vállalkozások nemritkán a lehetetlent próbálják végrehajtatni a gépkocsivezetővel, és a magyar mentalitás, mintegy magyar virtus ezt el is fogadja” – fogalmazott Kovács János, a Magyar Kamionosok Szakszervezetének elnöke.
A szakemberek szerint a hivatásos járművezetés reformja enyhíthetné a munkaerőhiányt. A javaslatukról leghamarabb ősszel tárgyalhat a parlament.
Forrás: Hír TV