Kormányon a Fidesz már nem kifogásolja a külföldi cégek győzelmét
Hír TV
2018. január 21., vasárnap 20:26, frissítve: vasárnap 20:56
Régészeti kutatóárkok az M30-as autópálya folytatásának leendő nyomvonalán. A sztráda Miskolcot köti majd össze Kassával. A Tornyosnémeti és az országhatár közötti, nagyjából 2 kilométeres szakaszt a napokban adták át. Ugyancsak a napokban választották ki a Miskolc és a Tornyosnémeti közötti, 56 kilométeres szakasz kivitelezőit is.
A 180 milliárd forintos üzleten három cég osztozik: az osztrák Strabag, a francia Colas és a Mészáros Lőrinc egyik üzlettársának, Szíjj Lászlónak az érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt. Egy kilométert átlagosan 3,3 milliárdért építenek meg a járulékos fejlesztésekkel együtt.
„Azt, hogy milyen áron készítenek el egy autópályát vagy Ön milyen áron tudja felépíteni a házát, azt a piac dönti el” – Ezt a magyarázatot adta a drágulásra a kisebbik kormánypárt, a KDNP szóvivője.
„A lehető legolcsóbban kell megépíteni az autópályákat, de ha ez most ennyibe kerül, és a nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy ezek az építkezések drágulnak, akkor nincs mit csinálni” – szögezte le Hollik István országgyűlési képviselő.
A Demokratikus Koalíció politikusa nem hivatkozott a piacra.
„Azt gondoljuk, hogy a Fidesz a választáson vereséget vagy nagyon rossz eredményt ér el, és ezért minden eszközt megragadnak arra, hogy még több pénzt tudjanak kiszivattyúzni az országból. Mindenhol ezt tapasztaljuk, hogy egyre nőnek az úgynevezett kivitelezési árak, ez is ebbe a sorba illeszthető be” – mondta Székely Sándor országgyűlési képviselőjelölt.
A szocialista Molnár Zsoltnak az M30-asról a miniszterelnök vejének egykori cége jutott eszébe.
„Kicsit visszautalnék egy másik közbeszerzésre, hiszen a Elios Zrt.-vel kapcsolatosan is jeleztük már, hogy súlyos problémáink vannak a kormány közbeszerzéseivel. Attól tartok, ez erre is ki fog terjedni, ezért van szükség kormányváltásra. A részleteit nem ismerem az ügynek, de elfogadhatatlannak tűnik ez a közbeszerzési eljárás és ez az ár-érték viszony” – mondta Molnár Zsolt országgyűlési képviselő.
Az Egert és az M3-as autópályát összekötő M25-ös olcsóbban épül a M30-asnál – az eltérés 800 millió forint kilométerenként.
A francia Colas az M25-ös 14 kilométeres szakaszának építésében is érdekelt. A munkát a cég közel 36 milliárdért vállalta el magyar partnerével. A végső ár itt is magasabb a tervezettnél – mégpedig 7 milliárd forinttal.