Jön a foci, megy a pénz
Hír TV
2018. július 4., szerda 14:14, frissítve: csütörtök 08:36
Az ilyen, kiemelt időszakban akár 70%-kal is több televíziót vásárolnak a rajongók. Ezt a számot az eMag írta nekünk, ennyivel nőtt ugyanis a tavalyi nagy versenyek alatt a tv eladások száma az üzleteikben. Ráadásul saját statisztikájuk szerint idén még ezt a forgalmat is 50%-kal túl fogják szárnyalni. Ebben pedig nyilvánvalóan jelentős szerepe van a komolyabb kedvezményeknek.
Hasonló a helyzet az Euronics üzletláncnál is. Értesítésük szerint az átlagosnak több mint kétszeresét, 2016-hoz képest pedig 20%-kal több tévét tudtak eladni. Mindebből le lehet vonni a következtetést, hogy lehetséges, hogy a FIFA érdekli a legtöbb embert, viszont azt is, hogy ilyenkor jóformán számolatlanul szórjuk a pénzt olyan dolgokra, amikre egyáltalán nem biztos, hogy égető szükségünk van.
A Panaszkönyv stábja a kiadások nyomába eredt.
Általában 100-150 ezer forintért vesznek televíziót az emberek, így a jelentős forgalomnövekedés miatt a sportesemények hatalmas bevételt jelentenek az elektronikai üzleteknek. Az akciókat gyakran árukapcsolással vagy ingyenes házhozszállítással turbózzák fel.
A kedvezmények elsősorban televíziókra, projektorokra vonatkoznak, hiszen ezeken keresztül viszik be a fogyasztók a sportot a lakásukba, de az üzletek általában kihasználják, hogy betévedt a boltjukba a potenciális vásárló. Mert ugye miért ne támadna az embernek kedve egy új hűtőhöz; ha már átjönnek a barátok meccset nézni, valamiben tartani kell az italokat. Hasonló megfontolásból grill felszerelés vagy medence is bekerül az akciós kosárba, holott a tíz, százezres árakat egyáltalán nem biztos, hogy valóban hatalmas akciókkal vihetné haza a vásárló. Hogy az emberek ne rémüljenek meg a nagyobb összegek láttán, sokszor ingyenes tanácsadással és kedvezményes hitelekkel ajánlják a termékeket, de nézzük, megérhetik-e valóban a jónak ígérkező ajánlatok?
Az egyik üzletlánc például 99.900 forintért árulja bomba áron a grill felszerelést, ehhez azonban 9,92%-os THM-et társít (THM az az egységes mutató, amiből kiderül, hogy a tőkén túl mekkora összeget kell visszafizetni). Ez azt jelenti, hogy ebben az esetben végül több mint 16 ezer forinttal többért jut az ember a termékhez. Az áru-összehasonlító honlapon kiderül, hogy ennél az árnál másik helyen jóval olcsóbban is elérhető a termék –akció nélkül. De a tévéknél maradva: egy hasonló bolt hatalmas lehetőségként feltüntetett 500 ezres televízió ajánlatáról is egy kattintással kiderül, hogy máshol az 70 ezer forinttal olcsóbb!
A Magyar Nemzeti Bank kiadványa szerint létezhetnek olyan költségek is, amik a THM-en kívül esnek. Tehát még ez alapján sem lehet egészen biztosan kiszámolni, hogy az eredeti áron fölül mennyivel kell többet fizetni, ha vásárlás mellett dönt a fogyasztó. A futamidő kiválasztásánál érdemes figyelni arra, hogy minél hosszabb ideig fizeti az ember az adósságát, annál több kamatot fizet majd vissza.
A nagyobb üzletek gyakran ajánlanak ingyenes hiteltanácsadást. Ilyenkor minden esetben érdemes rákérdezni a futamidő hosszára, a hitelfelvétellel járó költségekre és arra, hogy fix vagy változó kamatozású hitelt kapnak-e?
Természetesen létezhetnek valóban jó akciók – a 0%-os THM hitelek például egész jó iránynak számítanak. Két dolgot viszont egészen biztosan érdemes észben tartani: minél kecsegtetőbb egy ajánlat, annál körültekintőbbnek kell lenni, dönteni pedig soha nem kell azonnal!
Szemkeő Júlia