2020. november 28.,
szombat, Stefánia napja

100 ezer embert érintenek a Ryanair járattörlései

Hír TV

2018. július 25., szerda 12:49, frissítve: szerda 17:17

Ferihegyet is érinti a Rynair-sztrájk. Az ír fapados légitársaság több olyan járatát is törölte, amelyeknek Budapest lett volna a végállomása. A pilóták és az utaskísérők részben a Ryanair szerződéskötési gyakorlatát, részben pedig a munkakörülményeket kifogásolják. A légitársaság válaszul elbocsátásokkal is fenyegetőzik.

A Ryanair spanyol, belga, portugál és olasz fedélzeti személyzetének egy része kezdett két napos sztrájkba. A spanyol utaskísérők fő kifogása, hogy nem a spanyol, hanem az ír munkajogi szabályok alapján alkalmazzák őket.

„Sztrájkban állunk, mert ugyanazokat a jogokat követeljük, mint amelyek ebben az országban mindenkit megilletnek. A vállalat az írországi szerződéseket vonatkoztatja ránk, de mi Spanyolországban élünk, és dolgozunk. Csak a legalapvetőbb jogokat kérjük, nem pénz kell, csak ami megillet minket” – mondta Juan Rollon, szakszervezeti szóvivő.

A pilóták sem vették fel a munkát, ők a jövőképet és a szakmai előmenetelt hiányolják a Ryanair-nél. A ír fapados légitársaság csütörtök estig a 2400 járatából több, mint 600-at törölt. Budapestet érintők is vannak köztük.

„A mai napot egyetlen járat törlésével megúsztuk: a barcelonai járat nem érkezik meg, ennek 19:50-kor kellett volna jönnie és 20:15-kor ment volna vissza a katalán fővárosba. Holnap viszont már három járat is ismerten törlésben van: az esti 19:25-ös barcelonai járat nem jön meg, és két Charleroi-járat, tehát Belgiumból nem jön meg a 8416-os és a 8424-es járatszámú kép gép, ezek öt perc eltéréssel szoktak jönni” – közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója.

A járattörlésről a légitársaságnak elvileg e-mailben vagy sms-ben tájékoztatnia kell az utasokat – nyilatkozta a Hír TV-nek a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.

„Az Európai Bíróságnak pont áprilisban született egy olyan ítélete, ami kimondta, hogy a sztrájk nem minősül vis majornak. Ennek ott van jelentősége, hogy milyen kártalanítást kaphatnak az utasok, illetve mit kaphatnak vissza. Járattörlés esetén ingyenesen jogosultak az átfoglalásra, ha erre nincs lehetőség akkor a vételár visszatérítésére, tehát a jegy vételárának visszatérítésére és az út hosszától függően a 250-600 euróig terjedő kártalanításra” – fejtette ki Kispál Edit.

Spanyolországban egyes utasok arra panaszkodtak, hogy a légitársaság az utolsó pillanatban szólt a járattörlésről. Egy brazil utazásszervező pedig egyenesen azt állította, hogy a Ryanair nem értesítette.

„Az történt, hogy volt 35 utasom Európában, akiket befoglaltam egy párizsi szállodába, és egy emailt sem küldtek arról, hogy törlik a járatot. Egy olyan járatot, amit már 3 hónapja kifizettem, ők meg most csak egyszerűen törlik, nekünk meg nincs lehetőségünk másik járatra. Brazíliából kellett pénzt kérjek, hogy megvegyem az új jegyeket, ami négyszer annyiba került, a Ryanair pedig mostanáig nem adott semmilyen felvilágosítást” – nyilatkozta Charley Carvalho.

A Ryanair vezetése felvette egyébként a kesztyűt, és nyilvánosságra hozta a pilóták fizetését. Egy ír és egy spanyol pilóta havi fizetése bruttó 5 millió forint körül alakul, brit kollégájuké pedig a bruttó 7 millióhoz közelít, ami iparági összehasonlításban is jó pénznek számít. A pilóták és az utaskísérők válasza erre az, hogy a légitársaság helyett ők fizetnek zsebből olyan kiadásokat, amelyek a munkavégzésükhöz szükségesek.