2018. szeptember 22.,
szombat, Móric napja

Törlik a Malévet a cégjegyzékből

Hír TV

2018. június 6., szerda 07:40, frissítve: szerda 08:05

Véglegesen, jogutód nélkül megszűnt a Malév. Magyarország nemzeti légitársaságát hat évvel, két hónappal és hat nappal azt követően szüntette meg a bíróság, hogy 2012 február 3-án a társaság csődbe ment és pénz híján letiltotta járatait. A jogutód nélküli megszűnésről és a cégnyilvántartásból való törlésről szóló végzést április 9-én hozta a bíróság, s ezekben a napokban kapja kézhez a társaság csaknem háromezer hitelezője.

 

A Malév 170 milliárd forint adósságot hagyott a háta mögött. Vagyonának értékesítéséből néhány milliárd forint folyt be. Mivel a dolgozók követelésének minden más hitelezőnél előrébb való, de a Malév vagyona ennek a kifizetésére sem volt elegendő, a cég munkatársai átlagosan a nekik járó pénz felét kapták meg. A légitársaság egyik hitelezője sem kapott egyetlen fillért sem.

Bár a hitelezők még fellebbezhetnek, ez pusztán formális. Érdekesség, hogy aki írásban kíván fellebbezni, annak a beadványát 2890 példányban kell benyújtania. A végzésből az is kiderül, hogy a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. áfával együtt mintegy 52 millió forintos felszámolási díjat kaphat a több, mint hatéves munkájáért, ebből 35 millió forintot a Malév hitelezői által befizetett díjakból fizetnek ki, a maradék 17 milliót pedig a Malév vagyonából kapja meg az állami felszámoló.

A Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták egyesülete az elmaradt járandóságok miatt bírósághoz fordult, amely egy áprilisi ítéletben megállapította, hogy a Magyar Állam tartósan hátrányos üzletpolitikája vezetett a Malév fizetésképtelenségéhez. E döntés alapján a közel háromszáz pernyertes Malév-dolgozó kártérítési igénnyel él az állam ellen, de korábban a szakminisztérium tárgyalókésznek mutatkozott a tekintetben, hogy az állam a dolgozóknak peren kívül fizesse meg a jogos járandóságuk fennmaradó részét.

A bíróság döntése alapján persze a Malév több volt dolgozója és hitelezője is kártérítési igénnyel fordulhat az állam felé, nekik hosszadalmas és drága jogi procedúrára kell felkészülniük. A legnagyobb hitelező, a Malévot egykor megvásárló és az összeomlásához nagyban hozzájáruló Vnyesekonombank már elveszített egy pert, amelyet a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ellen indított a 36,8 milliárd forintjáért, de a pénzről vélhetően nem mondtak le, annak rendezése a kormányközi tárgyalások témája évek óta.

Forrásaink szerint hasonló nagyságrendű összeggel ragadt bent a Malévban a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport és a légitársaság Boeing-jeit lízingelő amerikai cég, az ILFC is. Ők hasonló eljárást indíthatnak, mint a dolgozóik.

A Malév cégjogi értelemben vett megszűnését követően még egy állami gazdasági társaság a Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt. viseli az egykori légitársaság nevét, amely hűen az egykori anyacéghez, ma is katasztrofális állapotban van, mint arról néhány napja beszámoltunk, 371 millió forintos mínuszról adtak számot. A társaság nyilvános éves jelentését elemző cikkek szerint a cég csődközeli helyzetben van: noha a kormány gazdasági kabinetje nem támogatta, a cég a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől tavaly kapott 4,1 milliárd forintot, ebből a folyamatosan veszteséges gazdálkodás miatt már kevesebb pénze van, mint amennyivel a cég a beszállítóinak tartozik. A cég állami támogatásai miatt uniós eljárás van folyamatban, s néhány hónapon belül kötelezhetik a céget az állami támogatások visszafizetésére. Ahogy a Malév végét is egy ilyen döntés jelentette, állami forrásaink nem várnak mást ebben az esetben sem.