Több szakszervezet is sztrájkra készül a BKV-nál
2017. március 9., csütörtök 20:18
Bruttó 220-240 ezer forint egy BKV-buszsofőr alapbére. Bécsben – ahova várják a magyar buszvezetőket – ennek a háromszorosát is megkereshetik. De a magyar versenyszférában, sőt a Volán-társaságoknál is 30-50 százalékkal magasabb fizetésre számíthatnak. Nemcsak a járművezetők, a szakmunkások és a mérnökök bére sem versenyképes. A szakszervezetek így béremelést sürgetnek: három évre összesen 30 százalékot.
„Ez a bérkövetelés az azonos szektorban, tehát a közlekedési szektorban dolgozó, állami tulajdonú vállalatoknak a követeléseivel megegyezőek, és nyilvánvalóan ezt szeretnék a BKV-s szakszervezetek is, hogy ugyanilyen mértékű bérfejlesztésben részesüljenek a BKV-dolgozók is” – mondta el Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Jáger István.
A MÁV-nál és a Volánnál ugyanis megkapták a béremelést. A kormány döntése értelmében 230 állami cégnél három év alatt összesen 30 százalékkal nő majd a dolgozók fizetése.
A BKV-s dolgozók türelme fogy, a szakszervezetek sztrájkot is kilátásba helyeztek.
„Sztrájkbejelentés konkrétan még semmilyen szakszervezet részéről nem történt, Nyilvánvalóan vannak szakszervezetek, akik ebben gondolkoznak. Mi magunk is a szövetségünk részéről benyújtottunk már kollektív munkaügyi vitát, ami gyakorlatilag a jogi előszobája egy sztrájk lehetőségének is” – mondta a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének alelnöke, Gerencsér László.
A BKV vezérigazgatója szerint a társaság segítség nélkül nem tud béremelést adni.
„Tízszázalékos béremelés, az ötmilliárd forintot jelentene, már ekkora összeg nincs a BKV üzleti tervében, ehhez pluszforrásokat kell bevonni. Pluszforrások pedig a megrendelő BKK-n keresztül a Fővárosi Önkormányzattól lehet vagy pedig a kormánytól” – közölte a BKV elnök-vezérigazgatója, Bolla Tibor.
A BKV azt közölte: folyamatosan tárgyalnak a béremelés forrásainak megteremtéséről. A Fővárosi Önkormányzatnál nem akartak erről nyilatkozni. A kormány nem ad pluszforrást a BKV-nak.
„Nekem jelenleg nincs tudomásom arról, hogy a kormány ezenfelül, a normatív támogatáson felül támogatni kívánja-e a főváros közlekedését és ezen keresztül az ott dolgozóknak a bérét. Ez a fővárosnak a feladata” – nyilatkozta Fónagy János államtitkár.
Az alacsony bérek miatt a BKV már most sem tudja megtartani a dolgozóit, újakat sem talál. Egy kiszivárgott jelentés szerint a következő években további ezer munkatárs kilépésével számolnak. Holott a metrófelújítás elindulásával a pótlóbuszokhoz legalább 150-200 új sofőrre lesz szükség.