Tizenhárommilliárddal többe kerülhet a debreceni főpályaudvar
Hír TV
2017. december 4., hétfő 21:36, frissítve: hétfő 21:55
Aki vonattal érkezik, a debreceni vasútállomásról, vagy ahogy a helyiek hívjak, a Nagyállomásról érheti el villamossal vagy busszal a város bármely pontját.
A 2020-as évek elejére, amikor elkészül a projekt, a föld alá süllyesztenék a buszpályaudvart, a vasúti vagányok mellett és az alagútban futó út érné el a területet, fölötte zöld park és sétálóövezet. Minderre uniós és hazai forrásból 21 milliárd forintot szántak.
A kivitelezés jövő tavasszal kezdődhet, csaknem egy év csuszással és csaknem másfélszeres áron. A Strabag vezette győztes konzorcium ugyanis több mint 34 milliárd forintért építené fel az új főpályaudvart. A kormány viszont nem állja a többletköltséget.
„A 34 milliárdra nem bólintottunk rá. Arra kell törekedni, hogy a költségeket a műszaki tartalom csökkentésével megpróbálják csökkenteni. De elvi szinten a kaposvári és a debreceni projekt kapott egyedül támogatást a közlekedési csomópontokat illetően” – jelentette ki Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban.
A Modern városok programot miniszterként felügyelő Kósa Lajos szerint az alapanyagok drágulása okozza a magasabb költségeket. Az egykori debreceni polgármester felvetette azt is, hogy az önkormányzatnak is reszt kellene vállalnia a költségekből, de az nem derült ki, hogy hitelből fizetné-e.
A város polgármestere sem beszélt arról, hogy miként csökkenthetők a költségek, de azt ígéri, hogy minden tervezett funkció megmarad. „Semmi esetre sem szeretnénk butítani a terveket” – jelentette ki Papp László polgármester.
A Demokratikus Koalíció szerint azonban az építőipari árak drágulásával nem magyarázható az, hogy a költségek egy stadion árával emelkedtek.
„Én úgy gondolom, hogy Kósa Lajos neve fémjelzi a projektet, nem véletlenül hívják őt Debrecenben miszter 20 százaléknak” – közölte Varga Zoltán önkormányzati képviselő.
A kormány a jelentős költségnövekedés ellenére is elvi támogatást adott a projektnek.